النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: استفسار بخصوص كبائن الفايبر الجديدة

عضو الصورة الرمزية الدجتل

استفسار بخصوص كبائن الفايبر الجديدة

السلام عليكم

استفسارى للاخوة الى مرو بالمرحلة دى هل لما تم الانتهاء من تركيب الكبينة الفايبر السرعة نزلت وعادت مرة اخرى مع الوقت ولا الموضوع بقى اسوأ ؟؟
    لان السرعة كانت عندى 16 ميجا وساعات تنزل ل 15 او 14 وترجع تانى وبعد ما دمجو كبينة فايبر مع النحاس اصبحت 2 ميجا وكمان النور بتاع التليفون الارضى اصبح ضعيف على الاول والبنج فيه ريكويست تايم اوت على الرغم من ان قرايات الرواتر اتحسنت بشكل كبير
    التعديل الأخير تم بواسطة الدجتل ; 28-05-2019 الساعة 18:30

عضو برونزي

رد: استفسار بخصوص كبائن الفايبر الجديدة

حصل مشكلة مشابه عندي ..كان السرعه تنخفض بعد فتره ...الحل اللي انا عملته اني اجيب رقم الشكوي واكلم الجهاز القومي بتنظيم الاتصالات 155 واعمل شكوي علي الشركة والموضوع يتحل..للعلم المشكله عباره ان سستم الشركة بيعمل خطاء ما بيؤدي انه يعمل تخفيض للسرعه مع العلم ان الخط يستحمل السرعة ... قول كده في الشكوي-- ان سستم الشركة محدد سرعتي اقل من السرعه المتعاقد عليه مع العلم ام خطي يستحمل وكان يصل لي السرعه كامل قبل المشكله
    ..وفي حاجه انا ملاحظة ..لما كنت علي سرعة 16 ميجا كان بيحصل المشكله بشكل متكرر (تتحل وترجع تاني)..فحولت لخطط اسعار الجديد 15 ميجا والمشكلة اختفت عدي شهرين والمشكله لم تظهر ..ف ممكن يكون خطط الاسعار ليه علاقه ب الموضوع تقريبا السستم اللي بيحدد السرعه في 16 ميجا مختلف عن سستم اللي بيحدد السرعه في 15 ميجا والسرعات الجديد
    ....
    بعيد عن تجربتي ..انا ملاحظ ان في حاجه مش طبيعية في خطك ان output power down..القيمة ب السالب ..يعني ممكن تكون المشكله في الاسلاك عندك او اتركب خطك غلط ..
    عموما جرب مع 155 وشوف هيعمل ايه ..

عضو الصورة الرمزية الدجتل

رد: استفسار بخصوص كبائن الفايبر الجديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زكريا شاهين مشاهدة المشاركة
    حصل مشكلة مشابه عندي ..كان السرعه تنخفض بعد فتره ...الحل اللي انا عملته اني اجيب رقم الشكوي واكلم الجهاز القومي بتنظيم الاتصالات 155 واعمل شكوي علي الشركة والموضوع يتحل..للعلم المشكله عباره ان سستم الشركة بيعمل خطاء ما بيؤدي انه يعمل تخفيض للسرعه مع العلم ان الخط يستحمل السرعة ... قول كده في الشكوي-- ان سستم الشركة محدد سرعتي اقل من السرعه المتعاقد عليه مع العلم ام خطي يستحمل وكان يصل لي السرعه كامل قبل المشكله
    ..وفي حاجه انا ملاحظة ..لما كنت علي سرعة 16 ميجا كان بيحصل المشكله بشكل متكرر (تتحل وترجع تاني)..فحولت لخطط اسعار الجديد 15 ميجا والمشكلة اختفت عدي شهرين والمشكله لم تظهر ..ف ممكن يكون خطط الاسعار ليه علاقه ب الموضوع تقريبا السستم اللي بيحدد السرعه في 16 ميجا مختلف عن سستم اللي بيحدد السرعه في 15 ميجا والسرعات الجديد
    ....
    بعيد عن تجربتي ..انا ملاحظ ان في حاجه مش طبيعية في خطك ان output power down..القيمة ب السالب ..يعني ممكن تكون المشكله في الاسلاك عندك او اتركب خطك غلط ..
    عموما جرب مع 155 وشوف هيعمل ايه ..
    بالفعل اخى زكريا المشكلة الاولى الى ذكرتها انا مريت بيها فى خلال السنتين الى فاتو لكن السرعة كانت متغيرة كحد ادنى الى 14 ميجا وترجع مرة تانى لوحدها الى 16 وكنت بقول اكيد المشكلة من التشويش العالى على الخط وكابلات النحاس وفضلت على الميجا بلس بسبب ال 2 ميجا بعد انتهاء الباقة.. لكن المشكلة دلوقتى انه المفروض فيه عملية تطوير جزئى حصلت وانه ال 16 ميجا الى كانت شغالة عندى على النحاس تبقى 17 او 19 ميجا على اقل تقدير !!
    وبخصوص السلك عندى انا متاكد انه مفهوش اى مشكلة لان قرايات الراوتر انا كنت باتبعها يوميا ومشفتش اى مشكلة فى output power

المفضلات