صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 62

الموضوع: مشاكل لاب توشيبا

عضوية جديدة

مشاكل لاب توشيبا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا عندي مشاكل كتير في لاب ومش عارفة اتعامل معاها
    1- عندي زرار الكابس لوك قبل ما اغير الويندوز كان بينور غيرت الاعداد وخليت اللاب يقبل نسخة ويندوز مش اصلية بعدها اشتغل الزراربس مش بينور هي اتحرقت اللمبة ولا ايه؟
    2-مشكلتي في تعاريف جهازي مش بلاقيها ولما بحمل تعريفات بتجيني شاشة سماوية رحت ماسحة تعريف كارت شاشة نوع جهازي
    Satellite L50-A1003 عندي كارت انتل وكارت نفيديا الاقي تعاريف صح فين تعبت من المحاولات

نظام الويندوز 10 برو الرام المستخدمة 3.88

الرام الاصلية 4جيجا لما حملت نفيديا درايفر الميموري المستخدم من الرام

3.89هل ده معناها اني في مشكلةفي الكارت او الرام كمان

game optimizationخاصية هيا بس اللي مفعلة في الدرايف
    خاصية الفيزيكس لما بفعلها مش بتتفعل غير على كرت انتل 4000 لكن مش بتتفعل على كرت نفيديا 740 ايه سبب فيه مشكلة

لما بضغط على ايقونة البطارية احيانا كتير تظهرلي شاشة كاملة ومكان الماوس

يو اس بي حاسة انه بقى ملخلخ شوية فيه حل للمشاكل دي وكمان وانا بشتغل على جهاز ببقى شاحن البطارية كامل 80 في المية فجاه بلاقي الاضاءة خفضت شوية وبعدين رجعت تاني بسرعة لما الاب بيعلق بيزن جامد اوضطر اني اطفيه

اتمنى الاقي حل عندكم واسفة جدا على الاطالة
    وشكرا

مشرف سابق الصورة الرمزية MMS-AMMMK

رد: مشاكل لاب توشيبا

عليك اولا تثبيت اخر التعريفات من هنا https://www.toshibamea.com/en/download-files
    بالنسبه لبعض خصائص لوحه المفاتيح يجب عليك تثبيت Toshiba Function Key Utility
    واخبرنا بالنتائج بعد تثبيت التعريفات

عضوية جديدة

انا ثبت التعريفات دي ظهر عندي 9 تعريفات ثبتهم و
    Toshiba Function Key مثبتاه بس برضو لمبة مش بتنور والكابس لوك شغال وتعاريف كارت شاشة مش بتظهر مع ويندوز 10 برو ولا عشرة للاسف وشكرا لردك

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

وعليكم السلام

مبدأيا حضرتك لازم تتأكدي من بيلد واصدار الويندوز (او تخبرينا حملتيها منين) لان الاصدار الاول من ويندوز 10 به العديد والكثير من المشاكل التقنية التي لا حصر لها التي تم حلها في اخر بيلد 1511 لتحميل اخر اصدار رسميا من مايكروسوفت نفسها من هذا الرابط

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=430219

وياريت حضرتك متكونيش عملتي ترقية من ويندوز 8.1 ل10 لان اثناء الترقية تحدث بعض المشاكل التي تظهر فيما بعد

اما بخصوص التعريفات فهي فعلا مشكلة اجهزة التوشيبا في الحصول على تعريفاتها من موقعها لذلك انصحكي وبشدة تحميل تلك الرائعة في تنزيل وتصطيب التعريفات لجميع الاجهزة

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=445848

وبالنسبة لخصائص الجهاز سواء الشاشة و لوحة المفاتيح وغيرها قومي بتصطيبها بعد تعريفات الاجهزة ولتحميلها من هنا

https://support1.toshiba-tro.de/tedd...0413074313.zip

https://support1.toshiba-tro.de/tedd...0414105051.zip

https://support1.toshiba-tro.de/tedd...0414114827.zip

وبخصوص خاصية الفيزكس اولا لازم تحملي اخر اصدار منه من هنا

https://us.download.nvidia.com/Windo...emSoftware.exe

وتفتحي Nvidia ControlPanal عن طريق الضغط كليك يمين على مكان فارغ على سطح المكتب ثم تختاريها ستفتح نافذة جديدة

حضرتك هتعملي زي الصور كدة وبعد كدة تعملي Apply لو منفعتش تغيريها من Auto-selected ل Geforce GT740M

بخصوص مشكلة التعليق مرة واحدة ياريت تشوفيلنا درجة حرارة الجهاز في الضغط درجة حرارته كام ودرجة حرارة البروسيسور ودرجة حرارة كارت الشاشة وتعملي فحص للهارد ديسك من البادسيكتور عن طريق برنامج HD TUNE PRO وفحص من الفايروسات عن طريق برنامج Avira و Kaspersky
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

عضوية جديدة

بيلد وإصدار الويندوز Capture3.PNGللأسف انا عملت الترقيه من ويندوز 8.1 Languageالى عشرة وللأسف تقلت الجهاز جدا
    نسخة ويندوز تمانية واحد اول ما اشتريت الجهاز لما لقيت جهاز تقل مسحت كل حاجة على الجهاز ومن هنا بدات مشاكل مالهاش حصر جبت اسطوانتين ويندوز 8.1 pro و10 pro سطبت الاولانية ملقتش تعريفات لقيت بتدعم ويندوز عشرة سطبت عشرة كل شوية مشاكل فرمت الجهاز كتير جدا كل ما يفيرس افرمت واسطب ويندوز عشرة وكل مرة تظهرلي مشاكل اكتر انا عاوزة اتاكد ان مشاكل دي هارد وير ولا نظام تشغيل مشاكل اللي ظهرت اخر مرة فيرس إعلانات عملت سكان لما اجي افتح الجهاز او ريستارت الاقي شاشة سودا مكتوب ويندوز عشرة بوت ومستطيل بالابيض عليها ويفتح الجهاز رحت فرمت تاني ونزلت عشرة تاني الا الجهاز اول مايفتح تيجي شاشة فاضية سودا تقعد ثواني ويدخل ويندوز ولما اجي اقفله برضو نفس الكلام وكمان متصفح ايدج أحيانا بلاقي خط اسود خفيف في النص ويختفي تدريجيا الألعاب بقت بطيئه والعاب الفيس برضو ايقونات قائمة ابدا بعضها بيختفي كمان المربعات الزرقاء الاقي خطوط سودا اخر مرة شحنت بطاريه ادتني فل بفتح الجهاز لقيته بيشحن تاني ووضع هيبر نت دي صورة ايقونات مختفيةCapture4.jpgكمان شاشة لما بحرك تول بار بحس ان شاشة كلام او صور متعرجة شويه وكمان فيه بربشه الألعاب وانا بفتح او بقفل جهاز شاشة برضو تبربش علما اني اخر مرة سطبت ويندوز مفيش تعريفات خالص غير متصفح ايدج بشتغل عليه ده معلومات عن يطارية عندي هيا بطاريه داخلية
    ك انا حاسة اني ببوظ االجهاز ومش فاهمة ارجو المساعدة وشكرا مرة تانيةfile:///C:/Windows/system32/energy-report.html

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan88 مشاهدة المشاركة
    بيلد وإصدار الويندوز Capture3.PNGللأسف انا عملت الترقيه من ويندوز 8.1 Languageالى عشرة وللأسف تقلت الجهاز جدا
    نسخة ويندوز تمانية واحد اول ما اشتريت الجهاز لما لقيت جهاز تقل مسحت كل حاجة على الجهاز ومن هنا بدات مشاكل مالهاش حصر جبت اسطوانتين ويندوز 8.1 pro و10 pro سطبت الاولانية ملقتش تعريفات لقيت بتدعم ويندوز عشرة سطبت عشرة كل شوية مشاكل فرمت الجهاز كتير جدا كل ما يفيرس افرمت واسطب ويندوز عشرة وكل مرة تظهرلي مشاكل اكتر انا عاوزة اتاكد ان مشاكل دي هارد وير ولا نظام تشغيل مشاكل اللي ظهرت اخر مرة فيرس إعلانات عملت سكان لما اجي افتح الجهاز او ريستارت الاقي شاشة سودا مكتوب ويندوز عشرة بوت ومستطيل بالابيض عليها ويفتح الجهاز رحت فرمت تاني ونزلت عشرة تاني الا الجهاز اول مايفتح تيجي شاشة فاضية سودا تقعد ثواني ويدخل ويندوز ولما اجي اقفله برضو نفس الكلام وكمان متصفح ايدج أحيانا بلاقي خط اسود خفيف في النص ويختفي تدريجيا الألعاب بقت بطيئه والعاب الفيس برضو ايقونات قائمة ابدا بعضها بيختفي كمان المربعات الزرقاء الاقي خطوط سودا اخر مرة شحنت بطاريه ادتني فل بفتح الجهاز لقيته بيشحن تاني ووضع هيبر نت دي صورة ايقونات مختفيةCapture4.jpgكمان شاشة لما بحرك تول بار بحس ان شاشة كلام او صور متعرجة شويه وكمان فيه بربشه الألعاب وانا بفتح او بقفل جهاز شاشة برضو تبربش علما اني اخر مرة سطبت ويندوز مفيش تعريفات خالص غير متصفح ايدج بشتغل عليه ده معلومات عن يطارية عندي هيا بطاريه داخلية
    ك انا حاسة اني ببوظ االجهاز ومش فاهمة ارجو المساعدة وشكرا مرة تانيةfile:///C:/Windows/system32/energy-report.html
    للاسف الشديد زي ما توقعت اصدار الويندوز هو الاسوأ على الاطلاق 10240 والابجريد في اغلب الاوقات بيعمل مشاكل

مبدأيا حضرتك هتحملي التعريفات دي لو مش هتحملي الاسطوانة الي انا اديتك رابطها في المشاركة السابقة وتصطبيها بالترتيب ده واخبرينا بالنتائج

https://downloadmirror.intel.com/207...tupChipset.exe

https://downloadmirror.intel.com/259...53343.4425.exe

https://us.download.nvidia.com/Windo...ional-whql.exe

ويفضل ان حضرتك تصطبي ويندوز 10 البيلد 1511 الي انا اديت لحضرتك الرابط الخاص به

وحضرتك ممكن تستخدمي برنامج driver booster لتثبيت التعريفات تلقائيا
    التعديل الأخير تم بواسطة Black foxer ; 29-06-2016 الساعة 01:19

عضوية جديدة

انا هروح للمهندس المفروض اطلب ايه عشان اصلح المشاكل اللي عملتها وايه افضل نسخة ويندوز مناسبه لجهازي والالعاب التقلية وافضل برنامج حماية للجهاز ولو واجهتني مشكلة تاني الافضل اني اروح لمهندس ولا احلها بنفسي

انا هروح للمهندس المفروض اطلب ايه عشان اصلح المشاكل اللي عملتها وايه افضل نسخة ويندوز مناسبه لجهازي والالعاب التقلية وافضل برنامج حماية للجهاز ولو واجهتني مشكلة تاني الافضل اني اروح لمهندس ولا احلها بنفسي
    حضرتك مش محتاجة تروحي لمهندس ولا حاجة لانها مشاكل سهلة وبسيطة ان شاء الله يعني

افضل نسخة للالعاب والاستخدام هي ويندوز 10 برو البيلد الاخير 1511 لعدة اسباب اهمها الDX 12 و مايكروسوفت في E3 لهذا العام معظم الالعاب كانت لويندوز 10 غير ان فيه فعلا فرق في الاداء بين ويندوز 8.1 وويندوز 10 ومش عاوز حضرتك تحسبيها على الويندوز الي انتي شغالة عليه حاليا لان اكيد حضرتك موقفتيش تجسس مايكروسوفت الي بيكون مأثر على اداء الجهاز و معرفتيش الجهاز و مفيش برامج الالعاب وخلافه

افضل برنامج حماية من وجهة نظري واستخدامي و التجارب هي EAST SMART SECURITY او الكاسبر او افيرا

ومشكلة حضرتك انا شايف انها عادية مش محتاجة حاجة وانا شايف ان تكلفة المهندس حضرتك في غنى عنها الا لو مشكلة هاردوير

وهل حضرتك نزلتي التعريفات في مشاركتي السابقة ام لأ ويفضل ان تخبرينا بالنتائج

عضوية جديدة

وانا اعرف ازاي انها مشاكل هاردوير انا عرضت المشاكل اللي واجهتني والتعاريفات انا منزلتهاش خايفه جهأز يبوظ لاني سيئه الاستخدام فقلت اروح لمتخصص يتاكدلي ان قطع جهأز سليم لاني مشاكل بتزيد وبارك الله فيك وفي كل اللي رد

وانا اعرف ازاي انها مشاكل هاردوير انا عرضت المشاكل اللي واجهتني والتعاريفات انا منزلتهاش خايفه جهأز يبوظ لاني سيئه الاستخدام فقلت اروح لمتخصص يتاكدلي ان قطع جهأز سليم لاني مشاكل بتزيد وبارك الله فيك وفي كل اللي رد
    الهاردوير الي هو الجهاز نفسه كقطع انما المشكلة الي عند حضرتك سوفتوير (البرمجيات) الي هي بتظهر ادامك اول ما بتضغطي على الباور وكل الي بيظهر على الشاشة من بعد لوجو الويندوز ما بيعدي

حضرتك طلبتي مساعدة هنا في عرب هاردوير اكبر تجمع تقني عربي في الشرق الاوسط
    اكيد مش هنديكي حاجة تضر بجهازك او تأثر عليه بالسلب والطاقم كله هنا الحمد لله متخصص ولحضرتك اكيد حرية الاختيار تتابعي هنا او تروحي لمتخصص

بس ازاي هنتابع معاكي الجديد وحضرتك مش بتعملي الي بنقوله متقلقيش دي مجرد تعريفات وبرامج عادية

وانا ارسلت لحضرتك برنامج Driver Booster و طريقة وقف التجسس من مايكروسوفت في الخاص

عضوية جديدة

برنامج دريفر بوستر نزلته قبل كده وكان بتظهرلي شاشة سماوية

برنامج دريفر بوستر نزلته قبل كده وكان بتظهرلي شاشة سماوية
    طيب حضرتك ممكن تبعتيلي id والباسورد بالتيم فيور وادخل الجهاز اشغلك البرنامج

عضوية جديدة

مش متفعل عندي اني اقدر ارد خاص

مش متفعل عندي اني اقدر ارد خاص

طيب حضرتك اتأكدي انك فعلتي العضوية عن طريق البريد الالكتروني وممكن تسيبيلي الاid و الباسورد في رسالة زوار وانا قافل رؤيتها من هنا

https://arabhardware.net/forum/membe...itor_messaging

ولو حملتي البرنامج الي انا ارسلته في الخاص واتبعتي الخطوات هيشتغل طبيعي جدا ان شاء الله

عضوية جديدة

مش لازم اغير نسخة الاول زي حضرتك قلت قبل التعريفات

صفحة 1 من 5 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات