النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: واى فاى الراوتر بيفصل كل شوية بس الكابل لا

عضوية جديدة

واى فاى الراوتر بيفصل كل شوية بس الكابل لا

السلام عليكم

شباب انا عندى راوتر تى بى لينك ب 2 وايرليس دلوقتى الواى فاى بيفصل كل شوية من على اللاب توب وكل الموبايلات كل فترة يفصل وبعد ما ارسترة يفصل تانى بعد فترة ساعة على اللاب وممكن ساعتين على الموبايلات وكل انوار الراوتر شغالة تمام بس لما بيفصل الواى فاى كل الانوار بتثبت منورة مش بترعش عملت كونفجريشن للراوتر كذا مرة عن طريق الدعم الفتى وعملت ريسيت وغيرت اسم الواى فاى كمان وغيرت المحطة 6-11 زى ما الدعم الفنى قالى وبرضة نفس المشكلة موجودة مع العلم ان النت مبيفصلش لو موصلة بكابل الواى فاى بس الى بيفصل كدا العيب فى الخدمة او فى الاسلاك ولا العيب فى جهاز الراوتر ذات نفسة؟ انا خايف انزل اشترى راوتر جديد الاقى نفس المشكلة موجودة برضو ايه رايكم؟؟؟؟

عضو تقنى - عرب هاردوير
    Hardware Expert

رد: واى فاى الراوتر بيفصل كل شوية بس الكابل لا

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

غالبًا الامر واحد من اثنين اما تكون بسبب الحرارة حيث حرارة الجو العالية مع الحرارة التي يصدرها الراوتر تؤدي الى توقف عمل الراوتر او بسبب عدد الاجهزة الكثير الذي يتصل بالراوتر عادةً اجهزة التي بي لنك لا تتحمل كثيرًا فوق 5 اجهزة متصلة معًا.

اذا اردت ان تشتري راوتر جديد فأنا انصحك بهذا الراوتر Asus RT-N14UHP ويوجد ايضًا العديد من الراوترات الجيدة ولكن انا نصحتك بذلك الراوتر لاني استخدمه في منزلي علمًا اني اربط عليه 9 اجهزة ودرجة الحرارة لدي عالية ومع ذلك الجهاز يعمل بشكل جيدة وبدون انقطاع والحمد لله.
    التواضع يورث المحبة، والقناعة تورث الراحة

عضوية جديدة

رد: واى فاى الراوتر بيفصل كل شوية بس الكابل لا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إنـــســـان مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

غالبًا الامر واحد من اثنين اما تكون بسبب الحرارة حيث حرارة الجو العالية مع الحرارة التي يصدرها الراوتر تؤدي الى توقف عمل الراوتر او بسبب عدد الاجهزة الكثير الذي يتصل بالراوتر عادةً اجهزة التي بي لنك لا تتحمل كثيرًا فوق 5 اجهزة متصلة معًا.

اذا اردت ان تشتري راوتر جديد فأنا انصحك بهذا الراوتر Asus RT-N14UHP ويوجد ايضًا العديد من الراوترات الجيدة ولكن انا نصحتك بذلك الراوتر لاني استخدمه في منزلي علمًا اني اربط عليه 9 اجهزة ودرجة الحرارة لدي عالية ومع ذلك الجهاز يعمل بشكل جيدة وبدون انقطاع والحمد لله.
    شكرا لمرورك انا نزلت جبت راوتر دى لينك جديد واشتغل تمام اوى والتانى وديتة الضمان وبالفعمل فى الضمان قالولى عدد الاجهزة الكثيرة بتهنج الراوتر وانا موصل لاب توب و 2 ايباد و ايفون و 3 تليفون اندرويد هههههه يعنى 6 اجهزة على الاقل
    تم حل المشكلة بشراء راوتر جديد لان العيب كان فى القديم

المفضلات