النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: مشكله فى كسر السرعه فى الرامات والمعالج

عضو

مشكله فى كسر السرعه فى الرامات والمعالج

السلام عليكم وزرحمة الله وبركاته
    انا عندى مشكله فى كسر السرعه فى الرامات هو انى عشان اوصل لسرعة 3000 بالرامه لازم اعلى الفولت لى 1.36 والمفروض للرامات بتاعتى 1.35
    دى اول مشكله ثانى مشكله انا بعدل الاعدادات فى البيوس يدوى وللاسف بترجع تانى للفولت الطبيعى وده بيخلينى كل شويه اعدل فى الفولت عشان اخليه 1.36
    انما مشكله المعالج انى حرارتو بتوصل 75 فى الضغط وهو على 4.2ghz انا املك معالج 6700k وبورده جيجا بايت جيمنج 5 والكيسه nzxt 440 وبور سيسونك 750W

عضو تقنى - عرب هاردوير
    Hardware Expert
    الصورة الرمزية banasonic

رد: مشكله فى كسر السرعه فى الرامات والمعالج

عليكم السلام
    بخصوص كسر سرعه الرامات اخى الكريم لهذا التردد 3000 فيجب تحديث البايوس اولا الخاص بك لانى وجدت اثناء بحثى ان البايوس الجديد حل هذه المشكله
    بخصوص رجوع الاعدادات الى الافتراضى مره اخرى ده طبيعى لانك مفعل xmp اوتماتيك حتى لو عملتها مانيول الماز هتروح لافضل اعداد بيحقق استقرار معنى ذلك ان انتا لما رفعت الفولت مكانتش مستقره وده مظهرش قدامك وبالتالى فى خطوره انما علشان تعمل الكسر مظبوط بص على vccsa و vccio وعلى بقى الفولت بس بتأنى اخى مثلا 1.25v وشوف النتيجه ايه وتنزل برنامج mem test وتشوف الاداء عامل ازاى
    ملحوظه كسر سرعه الرامات لن تجد له اى اداء ملموس نهائيا واتكلم من خلال مراجعات وتقارير فقط اداء بسيط جدا وفى نفس الوقت بتكسر الضمان avoid warranty بضحى بالرام فى سبيل ولا شئ لكن لو المعالج او الفجا (ايضا المعالج ليس كثيرا ولكن ملحوظ) هيبقا هنا الفرق وايضا ملحوظه اخرى اخى انك اذا كسرت سرعه الرام وكسرت ايضا سرعه المعالج فالمعالج لن يستتطيع الوصول لهذ التردد لان الضغط هيبقى كبير هنا على imc : circuit وده هيخلى المازر تقلل من الرام طبعا للوصول لاعلى تردد للبروسيسور فلافضل لو اننتا عاوز تكسر السرعه تبدا بالبروسيسسور لحد متلاقى اداء مستقر ثم بالرام وطبعا عمرك مهتقدر تكسر سرعه الرام من غير متكون مفعل الكسر نفسه للبروسيسور بس مش بأعلى فولت واعلى كسر علشان الاداء يبقى مستقر stable performance وبرضو خلى بالك زياده الفولت بيعلى فرصه فقد الاستقرار والقطع نفسها
    اما بخصوص بقى درجه الحراره فطبيعيه جدا 75 وانت كاسر سرعتو وعلى load (انتا لم توضح هل فى حاله full load ام لا ) مفيش مشكله فى الحراره خالص بس سؤال هنا يتتطرق لذهنى هل التبريد مائى ام هوائى اذا كان هوائى فهنا المشكله لان الكيس دى مخصه فقط للتبريد المائى لان تتدفق الهواء بها air flow ضعيف مصممه للتبريد المائى فقط

المفضلات