مشاهدة نتائج الإستطلاع: من فضلك, قم بتحديد خيار الإستطلاع المناسب حسب وجهة نظرك الشحصيـه

المصوتون
15. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • أنتظر الجزء الثاني في تحديد اللوحه الأم المناسبه لمواصفات الحاسب

15 100.00%
  • الموضوع لم يُجيب على أسئلتي ولن أنتظر باقي الأجزاء

0 0%
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 28 من 28

الموضوع: دليل عرب هاردوير في كيفيه إختيار قطع الهاردوير وبناء الحواسب الشخصيه

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية arrow92

رد: دليل عرب هاردوير في كيفيه إختيار قطع الهاردوير وبناء الحواسب الشخصيه { الجزء الأول }

مش لاقى كلمه اقولها غير ما شاء الله

مجهود فوق الوصف

جاري قراءه الموضوع بكل تفاصيله

•سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ ،•، سُبْحَانَ اللَّه الْعَظِيم•

عضو الصورة الرمزية Frankenstien

رد: دليل عرب هاردوير في كيفيه إختيار قطع الهاردوير وبناء الحواسب الشخصيه { الجزء الأول }

انتا مقنع جدا والله بس يعني انا لما ببصلها ببصلها من ناحيه السعر بتاع المعالج و الاداء يعني انتا تعرف ان ال i7 920 دا بيتباع ب 100 جنيه و ال i3-4130 مثلا بيتباع ب 800-1000 جنيه فا يعني من وجه نظري اني اشتري ابو 100 احسن غير اني مش هلعب على شاشه 1440p ما انا مش وارث تركه هههههه انا الشاشه الي بحلم بيها 1200p و لو بصيت على الفرق ما بين ال i7- 990x و ال i7-4960x هتلاقي الفرق 10 fps يعني لو الريزلوشن قل شويه مش هتحس بفرق لان كلو هيبقا 60++ fps و ال i7-990x هتجيبو ب 1100 جنيه من المول و الراجل هيبقا مزقطط اوي يعني فا دي وجه نظري مش اكتر مع احترامي لكل الاراء

عضو

هو الراجل ماقالش حاجة
    هو شرح الفروق مش اكتر وانت تختار براحتك وعاجباني وجهة نظرك علي فكرة 😂😂😂

أرسلت من Infinix X509 الخاص بي

عضو فضي

Talking رد: دليل عرب هاردوير في كيفيه إختيار قطع الهاردوير وبناء الحواسب الشخصيه { الجزء الأول }

ألف شكر على الموضوع الجبار أخى إبراهيم, تم تقييم الموضوع وكان نفسى أقيمك أنت شخصياً بس السمعات منعتنى هههههههههههه
    التعديل الأخير تم بواسطة MIDO V2012 ; 12-08-2016 الساعة 20:11

مشرف سابق الصورة الرمزية ayoub_bob

ماشاء الله
    تسلم يدك اخى العزيز إبراهيم باشا
    موضوع رائع جدا جدا جدا
    لم تترك شيء بصراحة مجهود جبار ورائع ليصبح مرجع لمساعدة الاخوة الأعضاء الكرام
    تحياتى لك اخى العزيز
    إبراهيم باشا

عضو تقنى - عرب هاردوير
    Hardware Expert

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بعد قرائتي للموضع كاملًا استطيع ان اقول ان الموضوع
    رائع حقًا، حيث تم جمع العديد من البيانات حول المعالجات المركزية وتم تقديمها بأسلوب متسلسل واضح، وأيضًا تم طرح الموضوع على شكل أسئلة ومناقشات تقنية وهذا شيء جميل، وتم تنسيق الموضوع والاهتمام بتصميم البيانات الإحصائية، أي بإختصار عمل مميز لا يمكن أن ينتج الا من مهوس تقني متمكن.

ملاحظتي الوحيدة هي انه تم فقط التركيز على فئة الالعاب وكنت أتمنى أن أرى بعض المقارنات والمعلومات حول فئة الأعمال.

بأنتظار الجزء القادم إن شاء الله، ومتشوق لقراءة أي موضوع تطرحه أخي أبراهيم لان حقًا مواضيعك ممتعة وغنية بالمعلومات المفيدة.

جزاك الله خيرًا وزادك علمًا ووجهك لما يحب ويرضى.
    التعديل الأخير تم بواسطة إنـــســـان ; 14-08-2016 الساعة 11:15 سبب آخر: تنسيق
    التواضع يورث المحبة، والقناعة تورث الراحة

عضو

لا يبقا حضرتك تقرا كمان مرة لأن فيه جزء خاص بأعمال الجرافيك والتصميم ولما تخلص اقرا تاني هاتلاقي معلومات اكتر ماخدتش بالك منها أول مرتين وافضل كرر القراءة مراراً وتكراراً لحد ماييجي عليك مرة ماتستفدش معلومة جديدة .تعمل ستوب وتجمع كل معلوماتك بقة وتاخد الشهادة[emoji310] 🎓
    😂😂😂😂

{ V.I.P } الصورة الرمزية Black_Spy

موضوع اكثر من رائع واكثر من ممتاز وابداع غير عادي وهو دا العادي من الاخ الحبيب ابراهيم ومش جديد عليك ابداعك المتميز والدائم

ربنا يجزيك كل الخير عن كل المجهودات الجباره اللى بتعملها فى المنتدي يا ابراهيم وربنا يزيدك من علمه وفضله آمين

ومهما قولت بردو مش هوفيك حقك لانك انسان متميز ومتألق دايما

عضو

بعتذر ل أنسان عن سوء فهم
    التعديل الأخير تم بواسطة Hany Eid ; 18-08-2016 الساعة 21:34

عضو الصورة الرمزية Frankenstien

رد: دليل عرب هاردوير في كيفيه إختيار قطع الهاردوير وبناء الحواسب الشخصيه

مجهودك ممتاز فعلا بس حضرتك الي انا شايفو انك بتنتقد نفسك بطريقه غريبه جدا حضرتك بتقول دلوقتي ان المعماريه الاحدث احسن و دا كلام 100% صح بس مش معنى كدا ان ال i7-990X بمعماريته القديمه مقدرش يقدم اداء اضعف من الجيل الرابع لل 4670k-i5 بفرق 10 fps وكلام فاضي و لو حضترك جيت تقارنهم من حيث الاداء و الفئه السعريه هتلاقي ان ال 990X انتا ممكن تجيبو ب رخص التراب 700-800 جنيه في اثناء ان ال i7 4690X تفوق عليه بكلام فاضي و مش هيفرق كتير طول ما ال fps فوق ال 60 و ال i7-4790 ب 3800 انا كنت عاوز اجبلك سعر ال i7-4690x بس ملقتهوش و لقيت ان دا اقرب اداء ليه من فئه ال جيل الرابع بل و متفوق عليه عليه ب 17% من حيث الاداء المصدر https://www.game-debate.com/cpu/inde...6-core-3-60ghz فا حضرتك انا كمستهلك اجيب ال 990X طول ما هيديني اداء حلو و بعدين مش كل الناس حضرتك عندها شاشات 1440p معظم الجيمرز محدودي الميزانيه شاشتهم مبتتعداش ال 1200p و ارجو انك تتقبل مروري و السلام عليكم

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Frankenstien مشاهدة المشاركة
    مجهودك ممتاز فعلا بس حضرتك الي انا شايفو انك بتنتقد نفسك بطريقه غريبه جدا حضرتك بتقول دلوقتي ان المعماريه الاحدث احسن و دا كلام 100% صح بس مش معنى كدا ان ال i7-990X بمعماريته القديمه مقدرش يقدم اداء اضعف من الجيل الرابع لل 4670k-i5 بفرق 10 fps وكلام فاضي و لو حضترك جيت تقارنهم من حيث الاداء و الفئه السعريه هتلاقي ان ال 990X انتا ممكن تجيبو ب رخص التراب 700-800 جنيه في اثناء ان ال i7 4690X تفوق عليه بكلام فاضي و مش هيفرق كتير طول ما ال fps فوق ال 60 و ال i7-4790 ب 3800 انا كنت عاوز اجبلك سعر ال i7-4690x بس ملقتهوش و لقيت ان دا اقرب اداء ليه من فئه ال جيل الرابع بل و متفوق عليه عليه ب 17% من حيث الاداء المصدر https://www.game-debate.com/cpu/inde...6-core-3-60ghz فا حضرتك انا كمستهلك اجيب ال 990X طول ما هيديني اداء حلو و بعدين مش كل الناس حضرتك عندها شاشات 1440p معظم الجيمرز محدودي الميزانيه شاشتهم مبتتعداش ال 1200p و ارجو انك تتقبل مروري و السلام عليكم
    بشكرك على المشاركه
    ملحوظه وحيده " تذكر انه لا يوجد معالج بأسم I7-4690X "

عضوية جديدة

عندى سوال لو سمحت انان عندى بوردة g41 رمات 4 كارت GTX 650 TI CPu cor2dou e8500 cash 6mb طبعن البرسيسور داة ضعيف على الكارت فا تنصحنى بيى من دول اجيب برسويسور ocr2quead Q9550 cash 12mb or H61 + I3 2400 , هل فى فرق كبير بين i3 2400 وا cor2quad q9550 , فرق كبير ولا صغير
    لو جيبت cori3 مجبر اجيب بورد معا البرسبسسور

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة menasaw مشاهدة المشاركة
    عندى سوال لو سمحت انان عندى بوردة g41 رمات 4 كارت GTX 650 TI CPu cor2dou e8500 cash 6mb طبعن البرسيسور داة ضعيف على الكارت فا تنصحنى بيى من دول اجيب برسويسور ocr2quead Q9550 cash 12mb or H61 + I3 2400 , هل فى فرق كبير بين i3 2400 وا cor2quad q9550 , فرق كبير ولا صغير
    لو جيبت cori3 مجبر اجيب بورد معا البرسبسسور
    لا يوجد بروسيسور i3 بهذا.المسمى فقط يوجد i5-2400

وهو افضل من معالجك و ستحتاج الى تغيير اللوحة الام لكي يعمل و الh61 متوافقة لا تقلق
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات