النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: مالوير gocloudly

عضو

مالوير gocloudly

مالوير كل شوية يختفي و يظهر تاني اسمه gocloudly.com بعمل كل شوية سكان ب افيرا و كاسبر سكاي سابقا قبل افيرا و مالوير بايتس و هيتمان برو و adwcleaner و اداة من بيت ديفيندر لحذف البرامج الخبيثة و للاسف لو احد هذه البرامج وجد حاجة مشتبه بها و مسحتها بيختفي لمدة كام يوم و يرجع يظهر تاني
    بيظهر في معظم المواقع اللي بدخلها و هو مش بيسبب لي ازعاج في التصفح لكن المشكلة اني جربت شتى الطرق و مش عاوز يتشال حتى طريقة اني احط البرامج دي على فلاشة و اسطب ويندوز و اول اما اسطبه اعمل بيهم سكان من غير ما افتح اي حاجة تانية عملتها و بعد فترة ظهر تاني
    للدرجة دي هو مستحيل ؟
    و جبت كمان طرق من على جوجل يدوية زي اني ادخل على الريجستري و ابحث عن اسمه و احذفه او اني احذف اي اضافة او برنامج غريب لكن مافيش فايدة
    دة حتى نظام الويندوزفون اللي هو المفروض مامن و مش بيدخل له فايروسات احتل له و مش بتصفح حاجة الا لما يضايقني و يغيرهالي بالموقع بتاعه
    انا قابلتني فيروسات و مالويرس كتير بس دة حاجة كدة شبه مستحيل اني اتخلص منها و المشكلة اني بتخلص منه لفترة و فجاة الاقيه يظهر تاني حاجة غريبة و عجيبة و الله !!!

مشرف سابق

رد: مالوير gocloudly

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido Al-Shabah مشاهدة المشاركة
    مالوير كل شوية يختفي و يظهر تاني اسمه gocloudly.com بعمل كل شوية سكان ب افيرا و كاسبر سكاي سابقا قبل افيرا و مالوير بايتس و هيتمان برو و adwcleaner و اداة من بيت ديفيندر لحذف البرامج الخبيثة و للاسف لو احد هذه البرامج وجد حاجة مشتبه بها و مسحتها بيختفي لمدة كام يوم و يرجع يظهر تاني
    بيظهر في معظم المواقع اللي بدخلها و هو مش بيسبب لي ازعاج في التصفح لكن المشكلة اني جربت شتى الطرق و مش عاوز يتشال حتى طريقة اني احط البرامج دي على فلاشة و اسطب ويندوز و اول اما اسطبه اعمل بيهم سكان من غير ما افتح اي حاجة تانية عملتها و بعد فترة ظهر تاني
    للدرجة دي هو مستحيل ؟
    و جبت كمان طرق من على جوجل يدوية زي اني ادخل على الريجستري و ابحث عن اسمه و احذفه او اني احذف اي اضافة او برنامج غريب لكن مافيش فايدة
    دة حتى نظام الويندوزفون اللي هو المفروض مامن و مش بيدخل له فايروسات احتل له و مش بتصفح حاجة الا لما يضايقني و يغيرهالي بالموقع بتاعه
    انا قابلتني فيروسات و مالويرس كتير بس دة حاجة كدة شبه مستحيل اني اتخلص منها و المشكلة اني بتخلص منه لفترة و فجاة الاقيه يظهر تاني حاجة غريبة و عجيبة و الله !!!

السلام علكيم ورحمه الله وبركاته

- Gocloudly.com هو برنامج خبيث ( من نوع Adware ) وخطير وهو يعيد توجيه المستخدمين إلى مختلف مواقع الإعلانات على شبكة الإنترنت، وبعضها خطير جدا.
    - Gocloudly.com هو موقع خطير جدا، وتستخدم لاختطاف المتصفحات ولإعادة توجيه حركة المرور المختلفة لمجرمي الإنترنت.
    - وهو قادر على الاستيلاء على المتصفح الخاص بك وتجاوز إعدادات الحالية دون أي موافقة أو إذن الآخرين .
    - عند اصابت نظامك يقوم بتعدل النظام وإعدادات المتصفح، وإنشاء Gocloudly.com في الصفحة الافتراضية وURL الافتراضي لعلامات التبويب الجديدة.
    - يفضل مسحه باسرع حتى لا يقوم بمسح البيانات ويعرض جهازك للخطر .

الحل

- يفضل لو حضرتك بتستخدم نسخه يندوز معدله قم بتحميل نسخه اصلية من هنا

https://arabhardware.net/forum/forumdisplay.php?f=36

1- قم بتحميل برنامج 4 SpyHunter

https://download.enigmasoftware.com/...-Installer.exe

بعد التحميل قم بعمل اسكان على الجهاز كله وfixed لكل ما يكشفه .

2- بعد الانتهاء من البرنامج الاول حمل برنامج RegHunter

https://www.enigmasoftware.com/downl...-Installer.exe

اعمل اسكان على الجهاز كله وقم بعمل Repair All Error .

ثم تقوم بعمل الاتى Reset لكل انواع المتصفحات التى لديك

برنامج جوجل كروم

ثم

ثم

ثم

برنامج Firefox

ثم

ثم

برنامج Internet Explorer

ثم

ثم

شرح فيديو لعمل الاعدادات على مختلف المتصفحات ايضاً

ملحوظة يجب ان تقوم بكل الخطوات السابقة

لو فى اى حاجة نقدر نساعدك فيها تحت امرك

عضو

طيب لو سمحت هو انا عندي بالفعل سباي هانتر بس لما بعمل فيكس بيطلب مني اني افعله و انا مش لاقي له كراك او تفعيل للاسف
    معلش لو هتعبك معايا بس لو عندك نسخة متفعلة يبقى كتر الف خيرك

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mido Al-Shabah مشاهدة المشاركة
    طيب لو سمحت هو انا عندي بالفعل سباي هانتر بس لما بعمل فيكس بيطلب مني اني افعله و انا مش لاقي له كراك او تفعيل للاسف
    معلش لو هتعبك معايا بس لو عندك نسخة متفعلة يبقى كتر الف خيرك
    ولا يهمك تم

المفضلات