صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 18 من 18

الموضوع: شرح بعض واجهات النقل والموصلات وبعض المصطلحات والمفاهيم التقنية

عضو

رد: شرح بعض واجهات النقل والموصلات وبعض المصطلحات والمفاهيم التقنية

جزاك الله خيرا
    انا استغرقت حوالى 4 ساعات فى قراءة الموضوع والبحث عن مواضيع متعلقه بالموضوع والصراحه مش متخيل كميه المجهود الرهيب فى كتابه الموضوع واعداده وترتيبه بالشكل ده
    بجد جزاك الله خير الجزاء فى الدنيا والاخرة ويجعل الاعمال الصالحه خالصه لله وحده ويجزيك عنها كل خير
    انا بالنسبالى الموضوع ده هيبئا زى المرجع كدا
    بالنسبه للموضوع فى كذا نقطه مش فاهمه كويس زى مثلا ال thunderbolt 3 وعلاقته بال usb type cوال usb 3.1 وعلاقته بال usb type c ممكن نوضيح النقطه ديه

عضو تقنى - عرب هاردوير
    Hardware Expert

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _Khaled مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خيرا
    انا استغرقت حوالى 4 ساعات فى قراءة الموضوع والبحث عن مواضيع متعلقه بالموضوع والصراحه مش متخيل كميه المجهود الرهيب فى كتابه الموضوع واعداده وترتيبه بالشكل ده
    بجد جزاك الله خير الجزاء فى الدنيا والاخرة ويجعل الاعمال الصالحه خالصه لله وحده ويجزيك عنها كل خير
    انا بالنسبالى الموضوع ده هيبئا زى المرجع كدا
    بالنسبه للموضوع فى كذا نقطه مش فاهمه كويس زى مثلا ال thunderbolt 3 وعلاقته بال usb type cوال usb 3.1 وعلاقته بال usb type c ممكن نوضيح النقطه ديه
    وجزاك الله خيرًا اخي الكريم واشكر لك ردك الطيب والمشجع وايضًا اشكرك على قراءة الموضوع

بالنسبة لسؤالك حول العلاقة بين الـ USB C والـ USB 3.1 والـ Thunderbolt فالامر كالتالي:

الـ USB C هو مجرد موصل وبكلمات مبسطة الموصل هو الرأس الذي تشاهده في نهاية السلك مثل هذه
    الصورة فالذي شاهدته في الصورة السابقة هو موصل الـ USB C وهذا الموصل يمكن ان يتم استخدامه مع معايير مختلفة وفي حالتنا هذه تم استخدام موصل الـ USB C مع معيار الـ USB 3.1 ومعيار الـ Thunderbolt، والمعيار بصورة مبسطة هو مجموعة من الاوامر والكهربائيات والخصائص المتفق عليها عالميًا، وخصائص الـ USB 3.1 والـ Thunderbolt تحتاج لموصل لكي يقوم بعملية الربط والفرق الاساسي بين الـ USB 3.1 والـ Thunderbolt هو السرعة حيث هذا الاخير سرعته 3 اضعاف سرعة الـ USB 3.1.

اتمنى ان تكون الصورة توضحت وان كان لديك اي استفسار اخر فالباب مفتوح دومًا
    التعديل الأخير تم بواسطة إنـــســـان ; 07-10-2016 الساعة 19:17

عضو

تسلم على كل هذه المعلومات الشيقة والجميلة

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات