صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 25

الموضوع: Battlefield 1 على [ مراجعه شخصيه ] I3-6100 + GTX 1050Ti + 4GB RAM DDR4

إداري الصورة الرمزية N3V3RMiND.2016

Post Battlefield 1 على [ مراجعه شخصيه ] I3-6100 + GTX 1050Ti + 4GB RAM DDR4

بسم الله الرحمن الرحيم

[تم تحديث الموضوع باضافة Ultra Settings]
    انا فقط اريد من خلال الموضوع ده انى اوضح انه يمكن تشغيل لعبه BF1 بامكانات قليله و بمعدل فريمات Frames ممتاز
    بما انى قمت بالتجربه بنفسى فحبيت انى اشاركها مع الاعضاء للأجابه بوضوح على التساؤلات اللى ممكن ناس كتير لا تجد لها اجابه بخصوص تشغيل اللعبه لأنى شخصيا قبل ما اشترى البطاقه الرسوميه الحاليه كنت فى حالة حيره لأنى لم يكن عندى اجابه عمليه عن ما هو افضل اختيار بسعر مناسب لتشغيل الالعاب بشكل عام و الاهم هل المعالج الذى املكه قادر عمليا على اخراج كامل طاقه بطاقه GTX 1050Ti بدون عنق زجاجه؟

و دون اطاله اليكم التجربه :
    اولا الجهاز الذى تم عليه التجربه:

Gigabyte B150-HD3
    I3-6100 3.7GHz
    (Gigabyte GTX 1050Ti 4GB OC Black (1455 Boost Clock
    التردد المذكور للكارت هو اعلى تردد للكسر ممكن ان يصل ليه الكارت مصنعيا و انا لم اقم بعمل اى كسر لأى مكون
    4GB RAM Kingstone DDR4 2400 MHz CL15
    [الرامات تعمل على 2133 MHz فقط لأن اللوحه الام لا تدعم ترددات اعلى من ذلك]
    مهم جدا :تم تفعيل ذاكره اضافيه "ذاكره افتراضيه Virtual Memory" بحجم 8 جيجا على الهارد
    الهارد WD 2 TB Green 5400 RPM

السوفتوير:
    Windows 10 Pro 64bit
    تعريف الكارت : 375.95
    تم اخذ الصور و البيانات باستخدام MSI After Burner و هو يستخدم برنامج Riva Tuner
    MSI AB version 4.3.0
    RT Version 6.6.0
    اللعبه تعمل على Directx 12

اعدادات اللعبه:

النتائج

(حاولت اختيار مرحله يكون فيها مؤثرات اكبر لاكتشاف القدره الواقعيه للجهاز حيث ربما ان مراحل الصحراء المفتوحه لن تكون اختبار حقيقى):

اخيرا حاولت تسجيل فيديو للعبه باستخدام الMSI AB و لكن حدث المتوقع و هو ان المعالج الغلبان حدث له اختناق و اللعبه اصبحت بتقطع باستمرار
    يعنى لا تحاول تسجيل فيديو اثناء اللعب اذا كنت تملك معالج ضعيف كالذى املكه.
    اتمنى تكون التجربه مفيده و اسف اذا كان فى اى خطأ او اى شئ ناقص.

تحديث :
    بناء على طلب الاخ الفاضل abde_cs قمت باختبار اللعبه بنفس كل ما سبق و لكن تم ضبط الاعدادات على Ultra
    و ها هى النتيجه:

فى الصوره القادمه ما حدث هو ان الهارد صوته ارتفع و (ليدLED) الهارد الذى فى الكيسه اضاء بشكل مستمر و حدث تقطيع فى اللعبه لعده ثوانى قبل ان تعود طبيعيه من جديد و اعتقد ربما السبب فى الذاكره Virtual Memory المستخدمه على الهارد و لكن لست متأكد ( يمكن ملاحظة علامة حفظ اللعبه فى اعلى يمين الصوره و معناها ان اللعبه كانت تقوم بعمل Save):

تم بحمد الله.
    التعديل الأخير تم بواسطة N3V3RMiND.2016 ; 03-03-2017 الساعة 21:23

عضو الصورة الرمزية Eslam Mohamd

رد: Battlefield 1 على I3-6100 + GTX 1050Ti + 4GB RAM DDR4

مبروك عليك اخى الكريم ماشاء الله فريمات ممتازة على إعدادت هاى ربنا يباركلك فى الكارت اختيار ممتاز وأداء أكثر من رائع بالنسبة لسعره
    وحضرتك غيرت الكاميرا بتاعتة الدبابة ازاى حاولت بس معرفتش انا لسه فى الاول ولا الصورة دى من مرحلة تانيه بتكون الكاميرا فيها مفتوحة لوحدها
    وعاوز اعرف بس الفرق بين dx12 هل فعلا جودة الصورة مختلفة فيه واعلى من dx11 انا شايف ماشاء الله من الصورة انك بتتفرج على فيلم بجودة 1080p
    التعديل الأخير تم بواسطة Eslam Mohamd ; 02-03-2017 الساعة 18:59

إداري الصورة الرمزية Yasser

ماشاء الله .....نتائج طيبه واعتقد ان الجوده الالترا ممكن تكون بتقدم ضغط علي الكروت اكتر من فرق جوده الصوره اللي بنستمتع بها ويمكن الاكتفاء بالجوده الهاي ......ولي سؤال عن ال depth of view.....هل تستهلك من ذاكره الكارت ويفضل الغاؤها ام بالفعل تفرق في جوده الصوره؟

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

مشتقلق بخصوص برامج التسجيل فهي تتسبب غالباً في خنق المعالجات المركزيه و حتى رباعية النواه
    وأحياناً محتاجه ضبط اولا بإختيار جودة التسجيل عشان مترهقشي المعالجات في التسجيل

ممكن تستفيد بشادوا بلاي جدا في المشكله دي لمدة عشر دقائق تسجيل فقط
    لكن الأفضل بلا منافس Bandicam و بيعتمد على المعالجه الرسوميه بنسسبه طفيفه " لن تشعر بوجوده أثناء التسجيل من الاساس "

يعني تستفيد بيه مستقبلا و لكن عموما اللهم صلي على النبي محمد نتائج مُرضيه جداً

ياريت لو مراجعتين تلاته اضافيين لالعاب حديثه نعرف شكل الاداء عامل ازاي معاهم و ايه ضوابط الجرافيك المناسبه لتشغيلهم و تحقيق 60 اطار بسهوله عليها

صراحه عجبتني جدا فكرة ترقية الجهاز و كنت اتمنى لو اكتفيت بشريحة H110 و توفير المبلغ لذاكره رام اكبر و لكن فكرة B150 ذكيه مستقبلاً بإذن الله
    ربنا يباركلك في كل ما تملك و يزيدك من نعيمه و جزاك الله كل خير لهذه المشاركه
    التعديل الأخير تم بواسطة phenomenon ; 03-03-2017 الساعة 00:32

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة capoo002 مشاهدة المشاركة
    مبروك عليك اخى الكريم ماشاء الله فريمات ممتازة على إعدادت هاى ربنا يباركلك فى الكارت اختيار ممتاز وأداء أكثر من رائع بالنسبة لسعره
    وحضرتك غيرت الكاميرا بتاعتة الدبابة ازاى حاولت بس معرفتش انا لسه فى الاول ولا الصورة دى من مرحلة تانيه بتكون الكاميرا فيها مفتوحة لوحدها
    وعاوز اعرف بس الفرق بين dx12 هل فعلا جودة الصورة مختلفة فيه واعلى من dx11 انا شايف ماشاء الله من الصورة انك بتتفرج على فيلم بجودة 1080p

الله يبارك فيك اخى الفاضل,
    بالنسبه لسؤالك انا مغيرتش الكاميرا - دى مرحله تانيه غير المرحله اللى انت ابتديت فيها و على فكره ممكن تروح تلعب المرحله دى فى اى وقت و دى مرحلة للدبابات و الكاميرا بتكون مفتوحه لوحدها.
    بالنسبه للفرق بين DX11 و DX12 فأنا مش عارف هايفرق ازاى فى اللعبه لأنى مجربتش الDX11 بس هما كاتبين فى اللعبه ان الDX12 ممكن يحسن الأداء لبعض الاجهزه و اكيد المقصود الاجهزه الحديثه الداعمه له بصوره حقيقيه.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yassernageb62 مشاهدة المشاركة
    ماشاء الله .....نتائج طيبه واعتقد ان الجوده الالترا ممكن تكون بتقدم ضغط علي الكروت اكتر من فرق جوده الصوره اللي بنستمتع بها ويمكن الاكتفاء بالجوده الهاي ......ولي سؤال عن ال depth of view.....هل تستهلك من ذاكره الكارت ويفضل الغاؤها ام بالفعل تفرق في جوده الصوره؟
    انا مش عارف الاجابه الصراحه على السؤال ده بس اهم حاجه تنويرك للموضوع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة phenomenon مشاهدة المشاركة
    مشتقلق بخصوص برامج التسجيل فهي تتسبب غالباً في خنق المعالجات المركزيه و حتى رباعية النواه
    وأحياناً محتاجه ضبط اولا بإختيار جودة التسجيل عشان مترهقشي المعالجات في التسجيل

ممكن تستفيد بشادوا بلاي جدا في المشكله دي لمدة عشر دقائق تسجيل فقط
    لكن الأفضل بلا منافس Bandicam و بيعتمد على المعالجه الرسوميه بنسسبه طفيفه " لن تشعر بوجوده أثناء التسجيل من الاساس "

يعني تستفيد بيه مستقبلا و لكن عموما اللهم صلي على النبي محمد نتائج مُرضيه جداً

ياريت لو مراجعتين تلاته اضافيين لالعاب حديثه نعرف شكل الاداء عامل ازاي معاهم و ايه ضوابط الجرافيك المناسبه لتشغيلهم و تحقيق 60 اطار بسهوله عليها

صراحه عجبتني جدا فكرة ترقية الجهاز و كنت اتمنى لو اكتفيت بشريحة H110 و توفير المبلغ لذاكره رام اكبر و لكن فكرة B150 ذكيه مستقبلاً بإذن الله
    ربنا يباركلك في كل ما تملك و يزيدك من نعيمه و جزاك الله كل خير لهذه المشاركه
    نورتنى اخى ابراهيم و متشكر جدا على الاقتراحات دى جزاك الله كل خير و جعل لك خير الثواب على اهتمامك.
    و الحمد و الشكر لله على النتائج الاكثر من مرضيه نعمه كبيره ربنا يكرمنا جميعا من خير النعم.

انا هاشوف موضوع الBandicam ان شاء الله و ممكن بردو الشادو بلاى هو موجود عندى بس محتاج يتثبت.
    و ان شاء الله هاضيف مراجعات اخرى على العاب اخرى اول لما اسطب لعبه جديده لأن كل اللعب عندى حاليا هى لعب تعتبر قديمه باستثناء الBF1.
    و هحاول ازود الرامات فى اقرب فرصه ان شاء الله.

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

الأخ الكريم

ليس عندى شغف بالألعاب

لكنى أتداخل لأهنئك على الكارت

ألف مبروك أخى الحبيب

فائق تحياتى لك

عضو فضي الصورة الرمزية abde_cs

أداء جيد للغاية ... متوسط حوالي 60 فريم على الـ hight
    ... لكن كيف كان الأداء على الـ Ultra ؟؟
    ///
    بخصوص التسجيل
    أيضا كان لدي مشكل تقطع و ثقل في لعبة BF1 رغم أني أستخدم معالج i5 4460
    لا أدري أين المشكل خصوصا لما ترى اشخاص بإمكانيات عادية أو ضعيفة يقومون بتسجيل الفيديوهات و نشرها على اليوتيب بدون أي تقطع
    ممكن يكون المشكل من البرامج المستعملة ربما !!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N3V3RMiND.2016 مشاهدة المشاركة
    الله يبارك فيك اخى الفاضل,
    بالنسبه لسؤالك انا مغيرتش الكاميرا - دى مرحله تانيه غير المرحله اللى انت ابتديت فيها و على فكره ممكن تروح تلعب المرحله دى فى اى وقت و دى مرحلة للدبابات و الكاميرا بتكون مفتوحه لوحدها.
    بالنسبه للفرق بين DX11 و DX12 فأنا مش عارف هايفرق ازاى فى اللعبه لأنى مجربتش الDX11 بس هما كاتبين فى اللعبه ان الDX12 ممكن يحسن الأداء لبعض الاجهزه و اكيد المقصود الاجهزه الحديثه الداعمه له بصوره حقيقيه.
    للاسف ملقتهاش اخى الكريم مفيش غير البداية storm of steel ومفيش اى حاجه تانيه ابدأ بيها

مشرف سابق الصورة الرمزية ayoub_bob

ماشاء الله
    ومليار مبروك عليك الكرت
    اللعبة للأسف قصيرة جدا للسنجل بلاير
    =
    اما ال FPS هل المعالج لديك مسبب خنق للكرت
    =
    لانها عندى على اللترا معدية ال90
    طبعا مع اختلاف الكروت انا كرتى اصبح قديم الان
    تحياتى لك اخى العزيز
    ومليار مبروك مرة أخرى
    التعديل الأخير تم بواسطة ayoub_bob ; 03-03-2017 الساعة 19:58

عضو

مراجعة رائعة وموفقة وشخصيا كنت بانتظار ان ارى هكذا مراجعات لهذا الكرت بالتحدييد
    ولكن لي بعض التساؤلات

اولا : لاحظت ان خيوط المعالجة او النواتين الوهميتين الخاصة ب i3 مستخدمة بشكل متساوي مع النواتين الحقيقتيين ,, فهل اللعبة تدعم تعدد خيوط المعالجة ؟؟

ثانيا : تقول انك قمت بتفعيل ذاكرة اضافية فما الفائدة من تفعيلها وهل تسرع الالعاب فعلا ؟

ثالثا : هل يمكن ان يؤثر الهارد الجرين بسرعة 5400 على الاداء في داخل اللعبة نفسها وهل لاحظت اي بطأ في بداية تشغيل اللعبة ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة capoo002 مشاهدة المشاركة
    للاسف ملقتهاش اخى الكريم مفيش غير البداية storm of steel ومفيش اى حاجه تانيه ابدأ بيها
    ايوا يا اخى العزيز المرحله دى storm of steel دى مجرد مقدمه فقط مجرد ما تخلصها هاتتفتح ليك باقى المراحل و الصوره للتوضيح:
    مرحلة الدبابات اسمها Through Mud & Blood

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalhaliem مشاهدة المشاركة
    الأخ الكريم

ليس عندى شغف بالألعاب
    لكنى أتداخل لأهنئك على الكارت
    ألف مبروك أخى الحبيب
    فائق تحياتى لك
    الله يبارك فيك اخى العزيز نورتنى ربنا يكرمك و يعزك.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abde_cs مشاهدة المشاركة
    أداء جيد للغاية ... متوسط حوالي 60 فريم على الـ hight
    ... لكن كيف كان الأداء على الـ Ultra ؟؟
    ///
    بخصوص التسجيل
    أيضا كان لدي مشكل تقطع و ثقل في لعبة BF1 رغم أني أستخدم معالج i5 4460
    لا أدري أين المشكل خصوصا لما ترى اشخاص بإمكانيات عادية أو ضعيفة يقومون بتسجيل الفيديوهات و نشرها على اليوتيب بدون أي تقطع
    ممكن يكون المشكل من البرامج المستعملة ربما !!
    شرفت الموضوع اخى الكريم,
    و تم اضافه التجربه على الترا فى الموضوع الاساسى

جزاك الله خير.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayoub_bob مشاهدة المشاركة
    ماشاء الله
    ومليار مبروك عليك الكرت
    اللعبة للأسف قصيرة جدا للسنجل بلاير
    =
    اما ال FPS هل المعالج لديك مسبب خنق للكرت
    =
    لانها عندى على اللترا معدية ال90
    طبعا مع اختلاف الكروت انا كرتى اصبح قديم الان
    تحياتى لك اخى العزيز
    ومليار مبروك مرة أخرى
    الله يبارك فيك اخى الفاضل
    بس هو ايه نوع الكارت عندك؟
    و ماشاء الله كارتك ممتاز لا يعتبر قديم و لا حاجه ربنا يباركلك فيه.
    جزاك الله كل خير على المرور.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OMAR-247 مشاهدة المشاركة
    مراجعة رائعة وموفقة وشخصيا كنت بانتظار ان ارى هكذا مراجعات لهذا الكرت بالتحدييد
    ولكن لي بعض التساؤلات

اولا : لاحظت ان خيوط المعالجة او النواتين الوهميتين الخاصة ب i3 مستخدمة بشكل متساوي مع النواتين الحقيقتيين ,, فهل اللعبة تدعم تعدد خيوط المعالجة ؟؟

ثانيا : تقول انك قمت بتفعيل ذاكرة اضافية فما الفائدة من تفعيلها وهل تسرع الالعاب فعلا ؟

ثالثا : هل يمكن ان يؤثر الهارد الجرين بسرعة 5400 على الاداء في داخل اللعبة نفسها وهل لاحظت اي بطأ في بداية تشغيل اللعبة ؟

اهلا بيك اخى الكريم,

اولا : صراحه مش عارف هل اللعبه دى تحديدا بتستخدم اكبر عدد من الانويه ولا لا.
    و لكن اعتقد الاجابه سوف تتضح عن استخدام معالج باربع انويه لأنى اعتقد ان الانويه الوهميه سوف تستخدم بالكامل فى حالة وجود معالج بنواتين فقط مثل الi3

ثانيا : الذاكره الاضافيه و هى تسمى Virtual Memory هى ليس لتسريع الألعاب بل على العكس اعتقد انها ربما تحدث بطئ و لكن لأنى لا املك حاليا غير 4 GB من الذاكره RAM فهى قليله جدا و لذلك فى تلك الحاله قد تكون الذاكره المضافه على الهارد Virtual Memory مفيده فى هذه الحاله و لا اعتقد انها سوف تفيد اى شخص يملك اكثر من 8 جيجا من الذاكره رام.

ثالثا : تشغيل اللعبه للمره الاولى نعم لاحظت بطئ بسيط فى اوقات الLoad او التنقل من مشهد الى اخر و لكن ليس فى اللعبه نفسها كما هو واضح من الصور يعنى عمليات الSave سوف يلاحظ فيها بطئ.
    و يمكنك الرجوع الى المراجعه التى قام بها الاخ ابراهيم و هى طبعا بالتفصيل الممل لعدد من الالعاب على عدة هاردات مختلفه منها الGreen و الBlue.

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=455516
    التعديل الأخير تم بواسطة N3V3RMiND.2016 ; 03-03-2017 الساعة 21:11

عضو فضي الصورة الرمزية abde_cs

شكرا على التحديث
    الأداء على الإلترا يبقى أداء مرضي للغاية ... معدل الإطارات حسب ما أرى هو في حدود الأربعينات 40s و هو يوفر تجربة جيدة على أعلى الإعدادات
    ... شكرا على المراجعة و الإضافة, الكارت جيد للغاية و إن شاء الله تتهنا بيه ^^

مشرف سابق الصورة الرمزية ayoub_bob

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة N3V3RMiND.2016 مشاهدة المشاركة
    الله يبارك فيك اخى الفاضل
    بس هو ايه نوع الكارت عندك؟
    و ماشاء الله كارتك ممتاز لا يعتبر قديم و لا حاجه ربنا يباركلك فيه.
    جزاك الله كل خير على المرور.
    شكرا لك اخى الكريم
    الكرت عندى هو
    Sapphire Nitro AMD Radeon R9 390
    تحياتى لك وعلى المراجعة الرائعة
    اخى الكريم

[QUOTE=N3V3RMiND.2016;3102083]ايوا يا اخى العزيز المرحله دى storm of steel دى مجرد مقدمه فقط مجرد ما تخلصها هاتتفتح ليك باقى المراحل و الصوره للتوضيح:
    مرحلة الدبابات اسمها Through Mud & Blood

/QUOTE]

تمام اخى الكريم معلش اتسرعت وقولت انا نزلت نسخة تانيه من اللعبه تقبل تحياتى

عضو

اشكرك على الرد اخي

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات