النتائج 1 إلى 13 من 13

الموضوع: استفسار بخصوص الباور

  1. #1
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jul 2014
    المشاركات
    42
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    استفسار بخصوص الباور

    مدى كفائه الباور سبلاى الاجهزه الاصليه( الورك ستبشن)؟؟؟؟؟
    هل هو فى نفس مستوى الماركات المعروقه زى
    antec, termaltake , gigabyte , hec......
    مشكوووور

  2. #2
    الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem
    تاريخ التسجيل
    Jun 2005
    المشاركات
    18,933
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    1908

    رد: استفسار بخصوص الباور


    تقصد المقارنه

    بين باورات الأجهزه الأوريجنال

    كالوورك ستيشن وخلافه

    وبين الباورات المعتمده

    لاوجه للمقارنه أساساا !!

    باورات الأجهزه الأوريجنال

    محسوب المطلوب منها

    وصممت بحدود المطلوب منها فقط

    صحيح هى أفضل من الباورات التجاريه

    لكن شتان الفرق بينها

    وبين الباورات المعتمده

    تحياتى

  3. #3
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jul 2014
    المشاركات
    42
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    رد: استفسار بخصوص الباور

    يعنى الباورات المعتمده افضل؟

  4. #4
    مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon
    تاريخ التسجيل
    May 2013
    المشاركات
    8,820
    الدولة: Cuba
    معدل تقييم المستوى
    1473

    رد: استفسار بخصوص الباور

    والله يا اخي انا شايف راي الاستاذ عبد الحليم مفيد جدا وكل جمله ترد على الف سؤال وليست مجامله بل حقيقي مش عارف اجاوب بايه فهحاول اغير
    بالتأكيد المعتمده هي الأفضل و لكن احيانا باور اوريجنال يكفي إذا كانت المنصه بسيطه في طلب الطاقه

    باورات الأجهزه الأوريجنال

    محسوب المطلوب منها

    وصممت بحدود المطلوب منها فقط


    فإذا كانت منصتك مناسبه لذلك إذن يمكنك الإعتماد عليها أما منصه Power Hungry فهذا شيء اخر
    على فكره في كل ما ذكرته الوحيده HEC هي التي تصنع مزود الطاقه واحياناً قد تصنع لشركات اخرى كثيره TT / GIGABYTE / EVGA
    لا تنظر عموما الى المصانع لانها متاهه كبيره بل اختار المزود الذي يناسب متطلباتك

    ما هي مواصفات الحاسب لديك وما هو مزود الطاقه الاوريجنال معك ؟ هل مكتوب عليه Delta Electronics ؟ شركه محترمه تصنع احيانا لمنصات معالجات Xeon 140W WS / Servers وتصنع احيانا
    مزودات Cooler Master إحترافيه
    عموما في انتظار لوجو مزود الطاقه والملصق الموجود بجوانبه ومعرفة خصائص الحاسب لديك والاشياء التي تفكر بشرائها مستقبلاً



  5. #5
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Feb 2017
    المشاركات
    30
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: استفسار بخصوص الباور

    إن لم يعتبر اقتحامًا لموضوع أخي.. لدي استفسار: الباورات الأورجينال عادة ما تكون مستعملة. فهل يجب الأخذ في الاعتبار أنها ستكون غالبًا وحدات مستهلكة بشدة بحكم طبيعة عمل الـ workstation؟

  6. #6
    إداري الصورة الرمزية Yasser
    تاريخ التسجيل
    Jun 2015
    المشاركات
    2,324
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    910

    رد: استفسار بخصوص الباور

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Xsanchi مشاهدة المشاركة
    إن لم يعتبر اقتحامًا لموضوع أخي.. لدي استفسار: الباورات الأورجينال عادة ما تكون مستعملة. فهل يجب الأخذ في الاعتبار أنها ستكون غالبًا وحدات مستهلكة بشدة بحكم طبيعة عمل الـ workstation؟
    معظم القطع الاوريجنال مفحوته شغل فى بلدها لكن سبحان الله بتجدد شبابها عندنا وتعيش وانته وحظك برضه ....بالنسبه للباور الDELTA شوفت منه اللى عليه شهاده +80 واحسه قيم عن العادى وافضل !....اعتقد باورات تستحق المحاوله معها خصوصا ان سوق الباورات شطب واقل شىء زى الجاما 300w ب650 جنيه تقريبا

    [ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]



  7. #7
    الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem
    تاريخ التسجيل
    Jun 2005
    المشاركات
    18,933
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    1908

    رد: استفسار بخصوص الباور

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Xsanchi مشاهدة المشاركة
    إن لم يعتبر اقتحامًا لموضوع أخي.. لدي استفسار: الباورات الأورجينال عادة ما تكون مستعملة. فهل يجب الأخذ في الاعتبار أنها ستكون غالبًا وحدات مستهلكة بشدة بحكم طبيعة عمل الـ workstation؟
    هى ليست مستعمله بأعتدال

    بل مستعمله وشقيانه ألى حد الملل

    أنا شربت صفقه فاشله 22 باور

    بس الحمد لله كنت واخدهم مع أجهزه ( لوط )

    فكانوا واقفين عليا بملاليم

    بصراحه ينطبق عليها المثل الشعبى

    ( بختك ياأبو بخيت )

    تحياتى للجميع



  8. #8
    عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد السنهوري
    تاريخ التسجيل
    Nov 2015
    المشاركات
    1,554
    الدولة: United States
    معدل تقييم المستوى
    64

    رد: استفسار بخصوص الباور

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alhass2n مشاهدة المشاركة
    مدى كفائه الباور سبلاى الاجهزه الاصليه( الورك ستبشن)؟؟؟؟؟
    هل هو فى نفس مستوى الماركات المعروقه زى
    antec, termaltake , gigabyte , hec......
    مشكوووور

    رقم واحد الباورات الأحترافيه معتمده الكفائه زي Sea Sonic وCorsair و xfx و EVGA وفئات معينه من Cooler Master و فئات من termaltake وgigabyte
    رقم أتنين الباورات الورك استيش بس لما تكون جديده فقط ومنها Dell و hp

    رقم التلاته الباورات hec و antec و gamma
    وطبعا فيه التجاريه بس دي مش معروف تصنيعه وأغلبها بيبقي مصانع تحت السلم

  9. #9
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jul 2014
    المشاركات
    42
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    رد: استفسار بخصوص الباور

    الفكره انه الباورات المعتمده اصبحت غاليه جدااااا و يندر وجودهاااا ???
    مشكوووور اخوانى افادكم الله

    جزيتم خيراااااااا

  10. #10
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jul 2014
    المشاركات
    42
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    رد: استفسار بخصوص الباور

    مشكور استاذنا
    انا لا املك باور اورجينال هى بس كانت قكره انى استبدل الباور المعتمد( سعره غالى ) باورجينال لانه متاح بسعر كويس فكنت باخد فكره بس
    على العموم مواثفات الجهاز
    Cpu AMD phenom II X6 1055t 2.8GH Turbo 3.3GH Cach 9MB

    Motherboard Asus M4a89gtd-pro\usb33

    Ram Kingston Hyper X DDR3 1600 2GB X 2

    HDD Western Digital Blue 320GB + HDD Samsumg 500 GB
    nvidia GTS 450 Msi
    ما هي مواصفات الحاسب لديك وما هو مزود الطاقه الاوريجنال معك ؟ هل مكتوب عليه Delta Electronics ؟ شركه محترمه تصنع احيانا لمنصات معالجات Xeon 140W WS / Servers وتصنع احيانا
    مزودات Cooler Master إحترافيه
    عموما في انتظار لوجو مزود الطاقه والملصق الموجود بجوانبه ومعرفة خصائص الحاسب لديك والاشياء التي تفكر بشرائها مستقبلاً


    [/QUOTE]

  11. #11
    إداري الصورة الرمزية Yasser
    تاريخ التسجيل
    Jun 2015
    المشاركات
    2,324
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    910

    رد: استفسار بخصوص الباور

    احيانا يكون اماكن تثبيت الباور الاوريجنال فى الكيسه غير مناسب للكيسه اللى عندك فتأكد من النقطه دى لو نويت تشترى!

    [ إضافه الردود ليست للخبراء فقط إنما للجميع فكلنا خبير بما علمه وجرَبه بنفسه فى موقفِِ ما ]



  12. #12
    عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد السنهوري
    تاريخ التسجيل
    Nov 2015
    المشاركات
    1,554
    الدولة: United States
    معدل تقييم المستوى
    64

    رد: استفسار بخصوص الباور

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alhass2n مشاهدة المشاركة
    الفكره انه الباورات المعتمده اصبحت غاليه جدااااا و يندر وجودهاااا ???
    مشكوووور اخوانى افادكم الله

    جزيتم خيراااااااا
    كلام مظبوط دلوقتي علشان الاسعار عاليه والاستراد قليل جدا كل شركه عندها باورات محترمه مش بتبعها لوحدها لا لازم في جهاز جديد ولو وافق يبعها لوحدها بيكون 3 أضعاف تمنها عموما أنت كارتك مش قوي جدا يعني مش هيحتاج باور أحترافي ممكن تجيب بارو أستراد خارج بس تجربه كويسش أوي قبلها وتتأكد من نقطه الحجم ألي ذكرها الأخ ياسر ونصيحه لو تعرف حد موثوق أشتري منه بلاش تجري وراء الأغرائات ولما تتوفر ميزانيه تقدر تجمع كيس محترم تكون الأسعار هيدت شويه

  13. #13
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Jul 2014
    المشاركات
    42
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    8

    رد: استفسار بخصوص الباور



    و هو كذلك
    شكرااااا جزيلا

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •