النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: شراء ps4

عضوية جديدة

شراء ps4

كنتت عاوز تعرف لو اشتريت ps4 حاليا هقدر استفاد منه للمده قد ايه كدعم للعاب زى فيفا والعاب تانيه هتفضل شغاله عليه لحد امتى لانى صعب اشترى ps5 وقت اصداره

عضو فضي

رد: شراء ps4

شركة Sony صرحت بأنها لن توقف الدعم عن الPS4 والعابه بعد إطلاق PS5, كما أن الشركة تتبنى أسلوب المقارنة بين الجهاز القديم والجديد حيث تستمر فى إطلاق العاب جديدة للمنصة القديمة حتى يتسنى للاعبين رؤية الفروق بينها وبين المنصة الحديثة, وهذا ما عهدناه فى الأجيال السابقة مثل PS2 و PS3.

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MIDO V2012 مشاهدة المشاركة
    شركة Sony صرحت بأنها لن توقف الدعم عن الPS4 والعابه بعد إطلاق PS5, كما أن الشركة تتبنى أسلوب المقارنة بين الجهاز القديم والجديد حيث تستمر فى إطلاق العاب جديدة للمنصة القديمة حتى يتسنى للاعبين رؤية الفروق بينها وبين المنصة الحديثة, وهذا ما عهدناه فى الأجيال السابقة مثل PS2 و PS3.
    يعني رايك اجيب بلاستيشن 4 دلوقت عادي وبعد كام سنه لم سعر بلاستيشن 5 يرخص ابقي ابيع بلاستشين 4 واجيب بلاستيشن 5 ؟

عضو فضي

نعم, لا تحرم نفسك من الاستمتاع بPS4 والعابه الحصرية الرائعة مثل GOD OF WAR و Uncharted 4: A Thief's End من أجل منصة جديدة قد لا تخلو من المشاكل التقنية في بداية إطلاقها. كما أن الPS4 منصة صلبة قوية, والإقبال عليها شديد لا يمكن لsony أن تهملها بكل بساطة ومازالت ألعاب كثيرة تنزل لها مثل : Mafia: Definitive Edition التى ستتوفر فى 25 سبتمبر من العام الجارى وCyberpunk 2077 فى 19 نوفمبر 2020. والعاب اخرى يتجاوز ميعاد إطلاقها ميعاد إطلاق PS5 نفسه.

عضو

انا مثلك اخى ولكن منتظر ال5 لمعرفة الاسعار وسبب الانتظار حقيقة خلاص هانت بعد السنين دى كلها ايضا وكمان 5 بة افضل تطوير للذراع شكلة غير ماسبق تماما
    واذا لم تظبط معى الاسعار على الاقل سوف تجد الفور سعرو نزل شوية

عضو فضي

أردت أن أنوه أنى أنا نفسى الآن قمت بشراء PS4 على مشارف خروج PS5 للنور بعد عشرة أيام فقط, وقلت لنفسى لماذا أحرم نفسى من PS4 والدعم الذى سيستمر لبضعة سنوات له ؟

القصة كلها تخضع للسعر المبالغ فيه فى بداية دورة حياة الجيل واستغلال الشركات لللاعبين لتحقيق الربح وهم على أهبة الإستعداد والتشويق لشراء المنصة الجديدة, وهذا هو السبب الرئيسى لنفورنا جميعا من شراء المنصات فور نزولها.
    وعموما أنا أميل لشراء الأجيال بالترتيب الطبيعى لها فبعد قضائى سنوات الطفولة مع PS1 و PS2 فإنى نادم على أنى تخطيت PS3 واشتريت PS4 مباشرة
    التعديل الأخير تم بواسطة MIDO V2012 ; 03-11-2020 الساعة 00:10

عضو

التوقيت الان لشراء 4 جيد افضل من الشهر الماضى وشوف الاسعار وهذا دليل على الانتظارحاليا ياتى بثمارة تستطيع الانتظار حتى اخر هذا الشهر ايضا
    وخذ بالك ان الشركات ترفع معدلات بيع 4 بسبب ال الاسعار العالية لل 5 فهم يضربون عصفورين بحجر
    بس بصراحة يابخت الى يقدر يجيب ال 5 والسعر مش مبالغ فية اوى عندك 4 برو كان سعرو عالى
    ومع ذلك الناس كانت بتشترية كثير يبقى فرق بينة وبين5 مش كبير امام انك هتريح دماغك لمدة خمس سنين على الاقل صمود امام كروت شاشة خارقة على وشك النزول
    ودعم للرزليوشن 4k الى اصبح شاشتة الان منتشرة بشكل كبير
    وعلى فكرة الاستغلال من الجمارك المرتفعة وليس من الشركات اتذكر انى اشتريت ال 4 فى 2014 وسعرة كان جيد
    والان افكر فى شراءة ثانى بعد هذة السنين بلد مأساة
    التعديل الأخير تم بواسطة magd- ; 06-11-2020 الساعة 01:20

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magd- مشاهدة المشاركة
    التوقيت الان لشراء 4 جيد افضل من الشهر الماضى وشوف الاسعار وهذا دليل على الانتظارحاليا ياتى بثمارة تستطيع الانتظار حتى اخر هذا الشهر ايضا
    وخذ بالك ان الشركات ترفع معدلات بيع 4 بسبب ال الاسعار العالية لل 5 فهم يضربون عصفورين بحجر
    بس بصراحة يابخت الى يقدر يجيب ال 5 والسعر مش مبالغ فية اوى عندك 4 برو كان سعرو عالى
    ومع ذلك الناس كانت بتشترية كثير يبقى فرق بينة وبين5 مش كبير امام انك هتريح دماغك لمدة خمس سنين على الاقل صمود امام كروت شاشة خارقة على وشك النزول
    ودعم للرزليوشن 4k الى اصبح شاشتة الان منتشرة بشكل كبير
    وعلى فكرة الاستغلال من الجمارك المرتفعة وليس من الشركات اتذكر انى اشتريت ال 4 فى 2014 وسعرة كان جيد
    والان افكر فى شراءة ثانى بعد هذة السنين بلد مأساة
    والله أنا نفسى أجيب 5 أوى، وخصوصا بعد ما عرفت أن فيه جزء جديد لGOD OF WAR، بس خايف من سعره.

ياريت ميبقاش غالى أوى.

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MIDO V2012 مشاهدة المشاركة
    والله أنا نفسى أجيب 5 أوى، وخصوصا بعد ما عرفت أن فيه جزء جديد لGOD OF WAR، بس خايف من سعره.

ياريت ميبقاش غالى أوى.
    للاسف المؤشرات غير مبشرة فى الغالب سياخذ سنة حتى يستقر سعرة فى البداية ستجد الاسعار 13 و14 بالحجز المسبق عند موعد النزول وعلى شهر مارس ينخفض حوالى 2000 جنية
    وخلال 6 شهور سينخفض ليستقر اعتقد على 9000 وسمعت اليوم انة تم تاجيل الطرح بعد 20 نوفمبر كمان لموعد غير معلوم
    لهذا انا ابحث عن 4 امشي بة هذة الفترة
    التعديل الأخير تم بواسطة magd- ; 06-11-2020 الساعة 17:10

عضو فضي

أنا جبته من توكيل سونى، حاول تشوف توكيل سونى فى محافظتك بيبقى أحسن من المحلات العادية.

عضو

انا كنت ناوى اجيب من 2b عشان قريب منى بس طلع ريجون 3 وانا ابحث عن 2 هشوف التوكيل كدة

عضو فضي

انا كنت ناوى اجيب من 2b عشان قريب منى بس طلع ريجون 3 وانا ابحث عن 2 هشوف التوكيل كدة
    لو معرفتش توصل للتوكيل فى محافظتك، ممكن تشوف توكيل القاهرة أو إسكندرية.

أنا أساسا جامعتي فى طنطا بعد ما حولت من إسكندرية.

بس اشتريته من توكيل سونى فى اسكندرية، اسمه شامى ستورز هناك :

دى صفحتهم :

https://shamystores.com/

ودى صفحتهم على الفيس :

https://m.facebook.com/shamystores/?...follower_video
    التعديل الأخير تم بواسطة MIDO V2012 ; 06-11-2020 الساعة 20:24

عضو

ok thanks

عضو فضي