السلام عليكم
عندى مشكله كانت بتحصل على فترات متباعده ان الجهاز بيفصل مره واحده وانا شغال عليه وفى بعض اوقات لما كان بيفصل واجى اشغله تانى يفصل تانى اسيبه شويه واجى اشغله يشتغل عادى جدا بعض الناس قالولى ان دى مشكله كهرباء وانها كانت ضعيفه فى الوقت ده مش عارفه تقوم الجهاز عموما المشكله دى بقالها تقريبا 3 شهور مش بتحصل نهائى وكان فيه استقرار تام ومن يومين سطبت ويندوز جديد عادى جدا وسطبت البرامج وفتحت لعبه وبعدها بربع ساعه الجهاز فصل لوحده المهم شغلته تانى اشتغل وفصل واشتغل لوحده حوالى 3 مرات وكانت لمبة dram فى المازر بورد منوره لونها برتقالى تقريبا وشيلت الرامات 4 وفضلت اجرب 2 بس فى اكتر من مكان ونفس المشكله المهم شيلت الفيشه وانتظرت شويه وفتحت الجهاز ادانى رساله انى لازم ادخل على البايوس المهم دخلت على البايوس لاقيته عامل ريسيت لوحده ظبطه وشغلت الجهاز اشتغل عادى وفصل لوحده ونفس المشكله عمل ريسيت للبايوس وادانى نفس الرساله انى لازم ادخل على البايوس وبعدها طفيت الجهاز وجيت اشغله مش راضى يشتغل نهائى المازر بورد واصلها كهرباء والشعار الخاص بيها منور لكن لما باجى اضغط على زر الكيسه مافيش استجابه نهائى انا مش عارف المشكله فين بالرغم ان الكيسه جديده بقالها سنه يرجى الافاده ..
مواصفات الجهاز
Asus rog b550 E gaming
Rayzen 5600x
Ram kingston hyperx 4*8 pass 3800
Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Edition +850wat thermaltake
مع العلم انى كنت مغير تردد الرامات فى البايوس الى 3200

ياريت الافاده انا هاموت واعرف ايه المشكله بالظبط علشان احلها هل فى قطعه فى الجهاز هى الى عامله المشكله اغيرها هل المشكله فى الكهرباء ولازم اجيب ups كويس