النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: مشكلة غريبة في ويندوز 10 ــ عدم تشغيل قائمة ستارت و تطبيقات شريط المهام و قائمة نيو

عضو

مشكلة غريبة في ويندوز 10 ــ عدم تشغيل قائمة ستارت و تطبيقات شريط المهام و قائمة نيو

السلام عليكم تحياتي للجميع و الأستاذ الفاضل ــ عبد الحليم ظهرت عندي مشكلة غريبة في ويندوز 10و هي إني كل ما أحاول أفتح قائمة إبدأ مش بتفتح أحاول أفتح أي تطبيق أنا مسطبه على الجهاز من شريط المهام مش بيفتح و لما بضغط على أي برنامج كليك يمين برضو مفيش حاجة كذلك لما بضغط كليك يمين على سطح المكتب و أختار Newمفيش حاجة بتظهر غير كلمة فولدر بشكل مختلف و باقي الحاجات مش بتظهر غيرت ويندوز و سطبت واحد جديد إشتغل طبعاً كويس لكن بعد يوم واحد بالظبط ظهرت نفس المشكلة تاني مش عارف ليه و كل اللي عملته إني كنت بحذف برنامج التحميل idm و عملت ريستارت للجهاز و ظهرت المشكلة دي لتاني مرة بس مش عارف إيه علاقة إني حذفت برنامج معين بالمشكلة دي جربت بعض الحلول من النت و لكن دون أي فائدة نهائياً ده لينك للفيديو بتاع المشكلة صورته عندي https://www.youtube.com/watch?v=eKmclaxuGIUو ده إسم النسخة اللي عندي مع العلم إني لما بسطبها مش بعمل التحديثات خالص و بقفلها Windows 10 AIO 19H1 Version 1903 Build 10.0.18362.145 (6-2019) ( 64-Bit ) شكراً مقدماً للجميع و ياريت تساعدوني في الحلو أتمنى إفادة أستاذنا الفاضل ــ عبد الحليم
    التعديل الأخير تم بواسطة أهلاوى سوبر ; 08-06-2022 الساعة 22:09

الإداره الصورة الرمزية abdalhaliem

رد: مشكلة غريبة في ويندوز 10 ــ عدم تشغيل قائمة ستارت و تطبيقات شريط المهام و قائمة نيو

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ... بعد مطالعه الفيديو تبين لنا أن النظام متضرر بصوره كبيره وليس برنامج بعينه وأغلب البرامج ستجدها تعمل بالخلفيه دون أن تظهر أمامك ... وكراى شخصى الأصلاح لن يكون مجدى ( هذا بفرض كان هناك وسيله لإصلاح كل تلك المشاكل ) .... اما عن السبب فلا أعتقد أن إزاله برنامج يسبب هكذا مشاكل .... بالبدايه إذا قررنا تنصيب نظام جديد ( وهذا هو الأفضل ) عليك أن تقوم بفحص جهازك من الفيروسات جيدا .... بواسطه أنتى فيرس قوى كمثال Avast premier .... المهم أن تقوم بالفحص من خلال خيار الفحص وقت الإقلاع أو إذا كان البرنامج بالإنجليزيه إبحث عن خيار Boot-time Scan .... وبعد الإطمئنان على خلو الجهاز من الفيروسات قم بتثبيت النطام مره أخرى لكن حاول تغيير تلك النسخه ... وأعطنا فكره عن مكونات جهازك .... بالتوفيق

عضو

رد: مشكلة غريبة في ويندوز 10 ــ عدم تشغيل قائمة ستارت و تطبيقات شريط المهام و قائمة نيو

دائما تفيدنا بمجهودك يا غالي ربنا يبارك فيك

تمام هعمل ويندوز جديد و سكان بالأڤاست

فا كنت محتاج حضرتك ترشح ليا أفضل نسخة لويندوز 10
    رقم الإصدار كام
    لأني أسمع إن في بعض النسخ فيها مشاكل

و حاجة تانية هل ينفع بعد ما أسطب الويندوز و البرامج
    أعمل ملف باك أب للويندوز
    شامل كل الإعدادات للويندوز و كل البرامج اللي سطبتها
    بحيث لو حصلت المشكلة دي تاني أو أي مشكلة تانية
    أعمل له إسترجاع فا الوينوز يرجع زي ما كنت عامله بالظبط
    لأن كل مشكلتي في تسطيب ويندوز جديد مش تنزيل النسخة
    لكن كثرة البرامج اللي بسطبها و إعدادات الألعاب

لو أنا كدة فاهم صح ياريت لو في شرح إزاي أعملها

و دي إمكانيات الجهاز
    MB Gigabyte Z370-HD3P
    CPU Core i7 _ 8700 _ 3.20 Ghz
    Ram 16 DDR4 _ 3000 Mhz
    VGA intel UHD graphics 630
    SSD Samsung 970 Evo Plus 500 GB
    HDD Western Digital 6 TB Blue
    PSU Evga G3 Gold 850 W

تحياتي لحضرتك ❤️❤️
    التعديل الأخير تم بواسطة أهلاوى سوبر ; 09-06-2022 الساعة 03:30

بارك الله فيك أخى الكريم ... بالنسبه لأصدار النسخه فالإصدار 21H1 ممتاز ةيعمل بدون أى مشاكل .... كما أن هناك أيضا الإصدار 21H2 بمكنك تنزيله وتجربته من هنا ( https://software.download.prss.micro...91f496a942e2ab ) المهم أن تكون نسخه خام بدون أى إضافات ... كما أنك تستطيع عمل نقطه لأستعاده النطام قبل حدوث أى مشاكل ( System Restore ) .... https://www.windowscentral.com/how-u...ore-windows-10 ..... بالتوفيق دائما

عضو

تمام يا غالي هنفذ الخطوات و إن شاء الله يبقى كله تمامتسلم دايما يارب و ربنا يزيدك من فضله و علمه

بارك الله فيك ياأخى الكريم .... موفق

المفضلات