المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اختيار بين gtx 760 او R9 280X

الصفحات : [1] 2

abdelrahman98
21-08-2014, 12:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا نوي ان شاء الله اجمع كمبيوتر خاصة للالعاب

انا كنت محتار بين الكارتين دول

ارجو الافادة

Gigabyte GeForce GTX 760 OC 4GB GDDR5 Windforce 3X

او

Gigabyte R9 280X OC 3GB GDDR5 (GV-R928XOC-3GD) (rev. 2.0)

انهي افضل في الالعاب وهيعيش فترة وعلي كده في كروت شاشة نازلة جديدة والكروت دي هترخص

وشكرا

abdelrahman98
21-08-2014, 21:09
ارجوا المساعدة

mohamedmostaf
22-08-2014, 00:28
الكارت الثانى افضل

hisoo
22-08-2014, 00:31
بالطبع الكارت الثانى افضل من حيث الاداء والحراره واستهلاك الطاقه .

kaprita
22-08-2014, 02:15
R9 280X افضل بكتير بس سعرة غالي شوية

snow leopard
22-08-2014, 19:09
قبل ما تشترى ال 280 فكر فى مشاكله عشان متندمش الندم الشديد يكفى اقلك كلمة واحدة مع الكرت دا (ARTIFACTS ) وهى كافيه بالف معنى خصوصا مع الكارت

a.mohamed1
22-08-2014, 19:59
snow leopard (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11135545)
ممكن يااستاذ تشرحلي مشاكل الكرت

snow leopard
22-08-2014, 22:20
الكرت دا الوحيد اللى فى سوق مليان مشاكل تقدر تكتب فى جوجل R9 280X وحط جنبها كلمة ARTIFACTS
وبردو اعملها فى اليوتيوب

abdelrahman98
22-08-2014, 23:16
قبل ما تشترى ال 280 فكر فى مشاكله عشان متندمش الندم الشديد يكفى اقلك كلمة واحدة مع الكرت دا (ARTIFACTS ) وهى كافيه بالف معنى خصوصا مع الكارت

طيب كارت Gigabyte GeForce GTX 760 (https://store.arabhardware.net/hardware/video-cards/gigabyte-geforce-gtx-760-2gb-gv-n760oc-2gd-ddr5.html) OC 4GB GDDR5 Windforce 3X في مشاكل , والاداء مستوي ايه , لو في شركة تانية في الكرت ده افضل

وشكرا

mohamedmostaf
22-08-2014, 23:19
الكرت دا الوحيد اللى فى سوق مليان مشاكل تقدر تكتب فى جوجل R9 280X وحط جنبها كلمة ARTIFACTS
وبردو اعملها فى اليوتيوب
المشاكل ده كلها ليها حل حضرتك وكمان ما بتبقاش فى كل النسخ وبالنسبة لحكاية ال artifacts فده نادرا لما بتحصل وبردو بيبقى ليها حلول

ahmedmohsen898
23-08-2014, 05:05
المشاكل ده كلها ليها حل حضرتك وكمان ما بتبقاش فى كل النسخ وبالنسبة لحكاية ال artifacts فده نادرا لما بتحصل وبردو بيبقى ليها حلول
لو سمحتوا هي ايه مشكلة ال artifacts ؟؟

Sent from my SGH-T989 using Tapatalk

nazeh000
23-08-2014, 08:28
انا معايا النسخ دية من 10 شهور وشغالة زى الفل مفيش مشاكل ولا حاجة
ASUS R9 280X MATRIX PLATINUM 3GB DDR5

H_KIMO
23-08-2014, 09:08
استني 10 ايام واشتري 285

mohamedmostaf
23-08-2014, 14:18
لو سمحتوا هي ايه مشكلة ال artifacts ؟؟

Sent from my SGH-T989 using Tapatalk
مشكلة ال artifacts ديت حضرتك تلاقى ساعات مبانى تختفى- الألوان تسيح
كدا مشاكل فى الجرافيكس يعنى
بس طبعا ليها حلول ونادرا جدا جدا جدا جدا لما بتحصل ومحصلتش غير فى نسخ قليلة جدا
يعنى مفيش منها خوف

snow leopard
23-08-2014, 18:44

حل ايه يا ترى يا ريت تفتينا بما ازادك الله من علم
هل حضرتك رايت حل للمشكلة بعينك ؟
هل كان عند حضرتك الكرت وحليت المشكلة دى ؟
هل تعاملت مع الكرت شخصيا بنفسك

اللى بيتكلم هنا مجرب موضوع artifacts وعارفه كويس جميع النسخ من الكارت فى السوق المصرى تعانى نفس المشكلة والبعض يعانى ازيد من تهنيج للكرت مع الالعاب بطريقة غريبة
فى بعض الناس معاهم الكارت ومفيهوش مشاكل بس دوول بيتعدو على الصوابع وانا اعرفهم بعضهم
النسخة الجيجا جربتها وواجهت المشكلة
النسخة السافير بجميع انواعها لديها المشكلة وبردو فى بعضها مع الحظ القليل جدا تلاقيها سليمة
الاوسوس دى اصل الوباء لانها اول النسخ اللى ظهرت بيها المشكلة
msi بالرغم انى لم اجد شكوى منهها حتى الان من اصدقائى لكن المواقع الاجنبية ظهرت فيها المشاكل
المشكلة دى ظهرت عشان الشركة عملت كسر شريحة 7970 بصورة مبالغة مما ادى لخلل فى الذاكرة فظهرت artifacts طبعا المشكلة دى ملهاش حل غير انك ترجع الضمان وبس اللى يقولك ليها حل يبقى بضحك عليك لان لا فى تحديث بيوس نافع ولا داون كلوك للكسر نافع وانا بتكلم عن تجارب شخصية
واشهر كلمة بيقولها اشهر مواقع الهاردوير العالمية هى كلمة واحدة RMA
بمعنى اصح رووح رجعه

مش ملاحظ حاجة غريبة فى الناس اللى بتبيع المستعمل هنا فى المنتدى وبراها كلهم مش بيبعوا الا كارتR9 280X مش الكل طبعا بس اشمعنى هو البارز الاكثر فى عمليات المستعمل صحيح هتلاقى كرووت تانية لكن هو اكتر كرت بيتباع فى فئة المستعمل (اسال نفسك كدا اشمعنى الكرت دا متوفر منو كتير مستعمل لا وايه تلاقيه استعمال شهر او اتنين او تلاته بكتيرو ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وبيعو بكام 2000 وفى الاصل سعرو 2600 و 2800 يعنى خسارة 800 جنيه فى شهر او اتنين اسل نفسك يا مومن ليييييه

اما بالنسبة للى بسال يعنى ايه ARTIFACTS فالفديو دا هيوضح اللى اقصده ) غشل الفديو على اقصى وضوح عشان تشوف المشكلة كويس لانها عويصه

https://www.youtube.com/watch?v=7b8DKEJeE2U

mohamedmostaf
23-08-2014, 19:20
حل ايه يا ترى يا ريت تفتينا بما ازادك الله من علم
هل حضرتك رايت حل للمشكلة بعينك ؟
هل كان عند حضرتك الكرت وحليت المشكلة دى ؟
هل تعاملت مع الكرت شخصيا بنفسك

اللى بيتكلم هنا مجرب موضوع artifacts وعارفه كويس جميع النسخ من الكارت فى السوق المصرى تعانى نفس المشكلة والبعض يعانى ازيد من تهنيج للكرت مع الالعاب بطريقة غريبة
فى بعض الناس معاهم الكارت ومفيهوش مشاكل بس دوول بيتعدو على الصوابع وانا اعرفهم بعضهم
النسخة الجيجا جربتها وواجهت المشكلة
النسخة السافير بجميع انواعها لديها المشكلة وبردو فى بعضها مع الحظ القليل جدا تلاقيها سليمة
الاوسوس دى اصل الوباء لانها اول النسخ اللى ظهرت بيها المشكلة
msi بالرغم انى لم اجد شكوى منهها حتى الان من اصدقائى لكن المواقع الاجنبية ظهرت فيها المشاكل
المشكلة دى ظهرت عشان الشركة عملت كسر شريحة 7970 بصورة مبالغة مما ادى لخلل فى الذاكرة فظهرت artifacts طبعا المشكلة دى ملهاش حل غير انك ترجع الضمان وبس اللى يقولك ليها حل يبقى بضحك عليك لان لا فى تحديث بيوس نافع ولا داون كلوك للكسر نافع وانا بتكلم عن تجارب شخصية
واشهر كلمة بيقولها اشهر مواقع الهاردوير العالمية هى كلمة واحدة RMA
بمعنى اصح رووح رجعه

مش ملاحظ حاجة غريبة فى الناس اللى بتبيع المستعمل هنا فى المنتدى وبراها كلهم مش بيبعوا الا كارتR9 280X مش الكل طبعا بس اشمعنى هو البارز الاكثر فى عمليات المستعمل صحيح هتلاقى كرووت تانية لكن هو اكتر كرت بيتباع فى فئة المستعمل (اسال نفسك كدا اشمعنى الكرت دا متوفر منو كتير مستعمل لا وايه تلاقيه استعمال شهر او اتنين او تلاته بكتيرو ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وبيعو بكام 2000 وفى الاصل سعرو 2600 و 2800 يعنى خسارة 800 جنيه فى شهر او اتنين اسل نفسك يا مومن ليييييه

اما بالنسبة للى بسال يعنى ايه ARTIFACTS فالفديو دا هيوضح اللى اقصده ) غشل الفديو على اقصى وضوح عشان تشوف المشكلة كويس لانها عويصه

https://www.youtube.com/watch?v=7b8DKEJeE2U

اولا حضرتك انا مش قصدى اضره ولا حاجة انا اصلا لسا مشترى ال hd 7750 وحامد ربنا يعنى مش هقولوا كدا عشان يشترى من عندى
ثانيا انا مشفتش المشكلة ديت غير فى لعبة battlefield 4 وكام لعبة كمان واعتقد ان ليها حل وكمان ساعات بتحصل لو اعدت تشغيل الللعبة المشكلة هتتحل وكمان حضرتك جايب فيديو للعبة وهيا اونلاين
ثالثا المشكلة ديت بقت رائجة بسبب تهكير الألعاب يعنى ساعات ما بتبقاش مشكلة الكارت
الحل الى لقيته بيفيد اغلب الناس : الألعاب الى تعمل معاك الحكاية ديت اكتر من مرة يبقى قبل ما تشغلها اعمل فى ال catalyst control center / performance / overdrive واعمل الcore clock و ال memory على اقل من المعدل الطبيعى ده كان الحل لأغلب الناس وبعد كدا رجعه للمعدل الطبيعى تانى وخصوصا ان الكارت قوى يعنى لو قللته مش هيقلل من قوة الكارت فيه حلول تانية زى انك تعمل update للعبة وده كان حاصل فى لعبة crysis 3
انا صديقى عنده النسخة ال gigabyte وزى الفل حتى مع لعبة battlefield 4
مع العلم ان لو انت اشتريت الكارت الحالات الى هتحصل معاك ال artifacts ما تتعدش على صوابع الأيد الواحدة

snow leopard
23-08-2014, 19:37
اولا حضرتك انا مش قصدى اضره ولا حاجة انا اصلا لسا مشترى ال hd 7750 وحامد ربنا يعنى مش هقولوا كدا عشان يشترى من عندى
ثانيا انا مشفتش المشكلة ديت غير فى لعبة battlefield 4 وكام لعبة كمان واعتقد ان ليها حل وكمان ساعات بتحصل لو اعدت تشغيل الللعبة المشكلة هتتحل وكمان حضرتك جايب فيديو للعبة وهيا اونلاين
ثالثا المشكلة ديت بقت رائجة بسبب تهكير الألعاب يعنى ساعات ما بتبقاش مشكلة الكارت
الحل الى لقيته بيفيد اغلب الناس : الألعاب الى تعمل معاك الحكاية ديت اكتر من مرة يبقى قبل ما تشغلها اعمل فى ال catalyst control center / performance / overdrive واعمل الcore clock و ال memory على اقل من المعدل الطبيعى ده كان الحل لأغلب الناس وبعد كدا رجعه للمعدل الطبيعى تانى وخصوصا ان الكارت قوى يعنى لو قللته مش هيقلل من قوة الكارت فيه حلول تانية زى انك تعمل update للعبة وده كان حاصل فى لعبة crysis 3
انا صديقى عنده النسخة ال gigabyte وزى الفل حتى مع لعبة battlefield 4
مع العلم ان لو انت اشتريت الكارت الحالات الى هتحصل معاك ال artifacts ما تتعدش على صوابع الأيد الواحدة

بما انك عندك 7750 ولم تتعامل مع اى كرووت الفئة العليا فاطلب من حضرتك بلاش تتكلم بدون ان تعلم او اقل شئ اقرا جيدا على المشكلة وابعادها قبل متقول كلام يضر الناس يعنى ايه
يعنى انت كلامك متناقض فى كل اللى كتبته يعنى ايه بستعمل باتل فيلد 4 اونلاين عارفه معناه ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعنى بستخدم لعبة اصلية مش متهكرة يعنى انضف الالعاب واصح الالعاب لاختبار كرت من الفئة العليا يعنى ايه العاب متهكرة هى اللى بتسبب المشكلة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مع ان المشكلة معلنة من الشركة المصنعة والشركات الاخرى الى صنعت الكرت هل انت ادرى من الشركة المصنعه نفسها بالكرت سبحان الله
سبحان الله الكرت 280 كان معايا وجربت عليعه اصلى ومهكر ونفس المشكلة ولما غيرت الكرت بكرت اشتريته جديد مش 280 المشكلة اختفت هل دلوقتى المشكلة مشكلة تهكير
كان معايا النسخة الجيجابايت وعملت داون كلوك للكور ولم استطع الوصول لاستقرار نهائى بلاشششششششششش انا المدير السابق للاخ حنا واجه نفس المشكلة وللعلم هو من فلسطين يعنى المشكلة عالمية مش فى مصر بس دا غير الاجانب
اه صحيح بلاش تفتى فى عملية aRTIFACTS بدون علم لانك هتضر غيرك بلاش تقول معلومات مغلوطة عشان متضرش صاحب الموضوع وبما انك المشكلة بنفسك يا ريت .......

a.mohamed1
23-08-2014, 19:44
الصراحة انا اقتنعت بكلام الاخ

snow leopard (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11135545)
مع احترامي للاستاذ التاني برضو بس كلام سليم انا بشوف ناس كتيرة بتبيع الكرت ده وسمعت ان فيه مشاكل الي بتتكلمو عليها بس مكنتش عارف ايه سببها بالظبط

snow leopard
23-08-2014, 19:50
ممكن صاحب الموضوع يقرأ
المواضيع هتفيدو بس يا ريت تقرأ تعليق الاعضاء كلها للاخر
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=388443
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=395448&p=2823483&highlight=#post2823483

mohamedmostaf
23-08-2014, 20:44
انا والله بفضل r9 280x صحيح انا ما جربتوش بس لو هشترى ماعتقدش ان مشكلة زى كدا ممكن تخلينى ازود فى الميزانية واجيب كارت اضعف اصلا انا حاولت اقول لحضرتك على اشهر الحلول الى كانت مكتوبة على النت
بس طبعا استاذ
snow leopard (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11135545) يعرف اكتر منى بكتييييييييير

abdelrahman98
23-08-2014, 22:21
شكرا جدا للاستاذ snow leopard (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11135545)
وشكرا للاستاذ mohamedmostaf (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11319680)

انا لو عايز كارت عالي ويعيش فترة ويشغل علي ultra في حدود 2500

اجيب ايه وشكرا جدا لحضرتك

a.mohamed1
23-08-2014, 23:06
عندك حلين
GIGABYTE GTX 760 OC WINDFORCE 3X 2075 LE
والباور SEASONIC S12II 520W 80 PLUS PSU 525 LE
والحل التاني
GIGABYTE GTX 770 OC WIDFORCE 3X 2850 LE
XFX PROSERIES 650W 80 PLUS PSU 750 LE
علي حسب ميزانيتك بس زي مقالك الاساتذة ابعد عن كرت R9 280X لان فيه مشاكل

snow leopard
23-08-2014, 23:45
770 الافضل

mohamedmostaf
24-08-2014, 02:15
اشترى حضرتك gtx 770 بس هتدفع 300 او 400 جنيه كدا زيادة
وطلعا الأأفضل على الأطلاقى انك تنتظر الكروت الجديدة لأنها هتكون ارخص واقوى بكتير من الكروت الى فى الفئة القديمة
استنى حضرتك لغايت اول او ربع السنة الى جاية كدا

mahmoudkamall
24-08-2014, 02:24
وطلعا الأأفضل على الأطلاقى انك تنتظر الكروت الجديدة لأنها هتكون ارخص واقوى بكتير من الكروت الى فى الفئة القديمة

انا سامع ان الجيل الجديد هينزل فى اكتوبر الو اخر شهر سبتمبر
موضوع السعر لم يحدد بعد لكن الميزانية ال 2500هتكون جيدة جدا وان شاء الله هتضمن كارت محترم اوى

mohamedmostaf
24-08-2014, 02:26
بما انك عندك 7750 ولم تتعامل مع اى كرووت الفئة العليا فاطلب من حضرتك بلاش تتكلم بدون ان تعلم او اقل شئ اقرا جيدا على المشكلة وابعادها قبل متقول كلام يضر الناس يعنى ايه
يعنى انت كلامك متناقض فى كل اللى كتبته يعنى ايه بستعمل باتل فيلد 4 اونلاين عارفه معناه ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعنى بستخدم لعبة اصلية مش متهكرة يعنى انضف الالعاب واصح الالعاب لاختبار كرت من الفئة العليا يعنى ايه العاب متهكرة هى اللى بتسبب المشكلة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مع ان المشكلة معلنة من الشركة المصنعة والشركات الاخرى الى صنعت الكرت هل انت ادرى من الشركة المصنعه نفسها بالكرت سبحان الله
سبحان الله الكرت 280 كان معايا وجربت عليعه اصلى ومهكر ونفس المشكلة ولما غيرت الكرت بكرت اشتريته جديد مش 280 المشكلة اختفت هل دلوقتى المشكلة مشكلة تهكير
كان معايا النسخة الجيجابايت وعملت داون كلوك للكور ولم استطع الوصول لاستقرار نهائى بلاشششششششششش انا المدير السابق للاخ حنا واجه نفس المشكلة وللعلم هو من فلسطين يعنى المشكلة عالمية مش فى مصر بس دا غير الاجانب
اه صحيح بلاش تفتى فى عملية aRTIFACTS بدون علم لانك هتضر غيرك بلاش تقول معلومات مغلوطة عشان متضرش صاحب الموضوع وبما انك المشكلة بنفسك يا ريت .......
ما انا بقول لحضرتك انها اونلاين المشكلة ممكن تكون فى النت او اللعبة وحتى لو من الكارت فده مرة فى المليون حضرتك

snow leopard
24-08-2014, 02:29
300 جنيه خير ن كرت معيوب من الاساس وهخسر فى بيعه مستعمل مش هيقل عن 800 الى 900 جنيه بالاضافة ان الضمان عمره ما هيقبلة يرجعه
اقولك ايه انت رراجل مرزق وكل اخبار الكارت الوحشة بتسجى على بوستاتك دا موضوع طازة واحد جايب الكارت مكملش شهر او شهرين والنسخة الجيجابايت اللى انت عمال تشكر فيها من الصبح
يا ريتك تقرأ المكتوب فيه عشان تستفيد https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=398800

mohamedmostaf
24-08-2014, 02:32
300 جنيه خير ن كرت معيوب من الاساس وهخسر فى بيعه مستعمل مش هيقل عن 800 الى 900 جنيه بالاضافة ان الضمان عمره ما هيقبلة يرجعه
اقولك ايه انت رراجل مرزق وكل اخبار الكارت الوحشة بتسجى على بوستاتك دا موضوع طازة واحد جايب الكارت مكملش شهر او شهرين والنسخة الجيجابايت اللى انت عمال تشكر فيها من الصبح
يا ريتك تقرأ المكتوب فيه عشان تستفيد https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=398800
بص حضرتك لكل الردود بيقولوا المشكلة من اللعبة اعمل ابديت
وواحد قال ديت موجودة فى كروت amd عامة
ثانيا حضرتك كارت ال gtx 760 oc ب 2500 جنيه
اما ال gtx 770 oc فب 2800 يبقى فرق اد ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mahmoudkamall
24-08-2014, 02:34
ممكن سؤال يا سنو بما انك مجرب ال 280x
مع مشكلة الارت ايفكت
هل لما بتخصل مع لعبة فى مكان معين هل لو قفلت اللعهبة وفتحتها بتحصل فى نفس المكان تانى؟

هل لما حضرتك سالت قالولك انها مشكلة قد تؤثر على الكارت مستقبلا بحيث ان الكارت ممكن فى مرة يتوقف تمام عن العمل؟
هل الشمكلة بتحصل بشكل يخلى استمرارية اللعب بالكارت مستحيلة ؟
لان انا واجهتنى مع الكارت الجيجا بايت زمان لما اشتريته مفيش اى مشكلة من مشاكل الارت ايفكت فى الاعاب خالص
لكن المشكلة كانت ان سعات لو عملت ريستارت وريستارت بس ممكن الاقى على شاشة الجهاز اول ما يفتح خطين عبارة عن شيه التليفزويون لما بيقفل ودية مشكلة فى المكونات بتاعت الكارت وممكن الكارت فى اى لحظة يقع وبالتالى مكنتش اقدر استمر بيه
السؤال

snow leopard
24-08-2014, 02:37
بص حضرتك لكل الردود بيقولوا المشكلة من اللعبة اعمل ابديت
وواحد قال ديت موجودة فى كروت amd عامة
ثانيا حضرتك كارت ال gtx 760 oc ب 2500 جنيه
اما ال gtx 770 oc فب 2800 يبقى فرق اد ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المشكلة استمرييت معايا شهر كامل وصدقنى لما اقلك مسبتش حل الا لما مجربتهوش ومش اى حاجة مكتوبة تصدقها اكبر موقع هاردوير فى العالم tomshardware نصح اعضائه بكلمة واحدة RMA