صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 44

الموضوع: التلاعب من قبل شركة tedata فى سرعات النت المتعاقد عليها ! و العروض الوهمية !

عضو فضي الصورة الرمزية ahmed601

Angry التلاعب من قبل شركة tedata فى سرعات النت المتعاقد عليها ! و العروض الوهمية !

شركة tedata بعد العرض بتاع مضاعفة السرعة كنت مشترك سرعة 2 ميجا تم مضاعفتها الى 4 ميجا
    المهم الاشتراك بيخلص يوم 18/6/2015
    رحت ادفع الاشتراك النهردة دفعته عن طريق مكنة ATM دفعت 224 جنية
    لقيتهم خفضم لى سرعة الانترنت من 4 ميجا الى 360 كيلو
    اتصلة بيهم بيقلى اصل الروتر باظ و شوف الاسبليتر الخ...
    اتصلة ببنك مصر علشان استرد المبلغ المدفوع بمكنة فورى قالى مينفعش تسترد المبلغ !
    دلوقتى المشكلة قائمة تصفح النت ذي الزفت
    و السرعة ذي الزفت
    و خدمة العملاء بتقلى العيب من الخط هل العيب من الخط هيظهر بعد دفع قيمة الاشتراك بنص ساعة ؟؟؟
    تم دفع الاشتراك يوم 21/6/2015
    رحت الشركة فرع خلوصى علشان استرد فلوسى مردوش يردم لى فلوسى قلتلهم يعنى هو نصب وله اية ؟ خدمة سيئة عاوز اخد فلوسى لان السرعة وصلة غير المتعاقد عليها قالى مينفعش قلتلة يعنى نصب ! رد علية بمنتهى قلة الادب انا ممكن اعلى صوتى و اقل ادبى و انت النت عندك مظبوط و قال للموظفين سبكم منه !
    قلتلة مظبوط اذاى ؟ انا مهندس اتصالات و عارف كويس ان السرعة مش مظبوطة قالى انت واضح عليك مهندس قوى و اتريق و قالى السرعة وصلالك 2 ميجا و اعمل الية تعملة روح القرية الزكية اهه عندك الوزير قاعد هناك
    اتصلة ببتوع تنظيم الاتصالات قالى مينفعش تسترد فلوسك انت قول للشركة توصلك نت و اعمل شكوى هتاخد 15 يوم
    يعنى يكون نص الاشتراك طار على سرعة 360 كيلو !
    نفس المشكلة حصلتلى مع شركة tedata من 8 سنين نزلم عرض ادفع 3 شهور تاخد شهرين هدية
    دفعة 3 شهور سرعة 2 ميجا اخدت شهرين هدية
    اول شهرين النت شغال كويس ثالث شهر النت فصل و فضل على كده لمدة شهر و نص ( يعنى ضيعم منى الشهرين هدية صفصفم على أسبوعين ! )
    انا مشترك مع الشركة دى يمكن من سنة 2004 !

رد: التلاعب من قبل شركة tedata فى سرعات النت المتعاقد عليها ! و العروض الوهمية !

دى الفلوس الية انا دفعتها مسجلة تبع نظام 4U من Tedata
    220 جنية حق 2 ميجا

عضو

رد: التلاعب من قبل شركة tedata فى سرعات النت المتعاقد عليها ! و العروض الوهمية !

سرعة 360 كيلو كسرعة الخط ولا سرعة التحميل!!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة himoegypt مشاهدة المشاركة
    سرعة 360 كيلو كسرعة الخط ولا سرعة التحميل!!
    سرعة الخط !
    واضح في بيانات الروتر في الأعلى المفروض يكتب
    2048/512
    كاتب 360/508
    دافع حق 2 ميجا وصلم لى سرعة 360 كيلو بحق 2 ميجا و سرعة تحميل من 35 الى 40 كيلو و احينا كان بيخش سرعة
    192/500 كيلو و سرعة تحميل 24 كيلو في الثانية
    دافع حق الاشتراك 220 جنية غير محدود !
    الأول لما اتصلت بيهم كانم عملين لى سرعة الخط 192 كيلو ذعقة معاهم رفعم سرعة الخط الى 360 كيلو و ثبتوها على كده و سرعة تحميل 40 كيلو بس اول ما افتح النت بيبقى سرعة الخط 192 كيلو بعدها بيزيد الى 360 كيلو !
    قبلها كانت السرعة 4 ميجا بحق 2 ميجا في العرض كنت بعمل دونلود بسرعة 450 كيلو
    الان سرعة خط 360 كيلو دونلود 40 كيلو و لغيت الاشتراك معاهم و مش عوزين يفكم الخط من السنترال علشان الشركة التانية توصل

باختصار شركة tedata متخدش منها اى عروض
    بيديك عرض ال 6 شهور للعملاء الجدد و بعدين يبوظ لك النت و انت متقدرش تلغى الاشتراك قبل ال 6 شهور ما يخلصو ! و بيعمل لك شرط جزائي !
    بيديك عرض ضعف السرعة في شهر و الشهر الية بعده يديك على قفاك و يقلل لك سرعة النت و يقطع لك النت !
    من غير عروض النت شغال 100 100 ووقت ما يحصل مشكلة هددهم بالإلغاء
    و ادفع شهر بشهر اوعاك تدفع 3 شهور او سنة حتى لو في تخفيض !
    سياسة خدمة العملاء اقنع العميل دئما و ابدا ان المشكلة من عنده او من السنترال و مش من عند الشركة لو انت عارف ان الشركة لعبة في سرعة النت عنده متقلوش الحقيقة و خلية يلف حولين نفسه هو مش خد عرض النص بالنص و له عرض ادفع 3 شهور و خد شهرين هدية هو مش دافع النت لمدة 3 شهور او سنة خلاص انت ماسكة من ايده الية بتوجعه بوظ له النت و قلة العيب من عندك او من السنترال و هنتابع المشكلة في خلال 48 ساعة و ال 48 ساعة يجرو 48 ساعة لحد ما اشتراكة قرب يخلص رجع له سرعة النت كويسة تانى علشان ناخد فلوسة تانى و بعدين نبوظ له النت من تانى !

مشرف سابق الصورة الرمزية McLaren

ده خطأ طبعاً من السيستم عندهم

ولو كان المشكلة في سنترال زي ما بيقولوا
    يبقى إزاي ال Upstream أعلى من ال Down Stream ?

دي عمرها ما حصلت في التاريخ!!!

عضو

زي ما قالك اخي دي مشكلة من عندهم لان لو مشكلة من الخط او السنترال مكانش الخط عندك هيقولك انه الماكس بتاعه 42 ميجا

يبقى ازاي الخط مستحمل 42 ميجا والراوتر مش قاري غير 360 !!

لازم توضحلهم النقطة دي
    CPU: Intel Core I5 4590
    GPU: GTX 750 Ti 2GB
    PSU: Cougar 750W
    MB: Gigabyte H81-S2PH
    (RAM: 8GB (4×2GB) (1600 MHz
    HDD: WD 2TB
    Case: Zalman Z3 Plus

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة McLaren مشاهدة المشاركة

بالظبط كده !
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام الكنج مشاهدة المشاركة
    زي ما قالك اخي دي مشكلة من عندهم لان لو مشكلة من الخط او السنترال مكانش الخط عندك هيقولك انه الماكس بتاعه 42 ميجا

يبقى ازاي الخط مستحمل 42 ميجا والراوتر مش قاري غير 360 !!

لازم توضحلهم النقطة دي
    هما عرفين و بيسطعبطم علشان انا اخدت عرض الشهر الية فات ضعف السرعة بنفس الثمن الشهر ده خفض لى السرعة ذي ما انتم شيفين رحت شركة tedata قدمة على طلب الغاء للخدمة و اشتركة في شركة تانية الشركة التانية مش عارفة توصل نت بيقلولى مستنين لما شركة tedata توافق و شركة tedata شكلها مش موافقة على الإلغاء للخدمة لانى أولا مشترك من زمان و ثانيا السرعة كلها بخدها لوحدى مش عامل وصلات نت و بدفع منتظم من 12 سنة مفيش اى شهر مدفعتش بدفع اول بأول حتى لو مسافر مصيف.
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed601 ; 27-06-2015 الساعة 03:44

معاد تجديد اشتراكى مع tedata كان يوم 18/6/2015 دفعت الاشتراك يوم 21/6/2015 نفس اليوم خفضم لى السرعة من 4 ميجا الى 360 كيلو و كان النت كل شوية بيقطع بعد لما استفدت من عرضهم ال 4 ميجا بسعر 2 ميجا اى 220 جنية قيمة الاشتراك و المفروض السرعة تبقى 2 ميجا مش 360 كيلو
    رحت تانى يوم 22/6/2015 لغيت اشتراكى تبع tedata و معرفتش استرد المبلغ رغم ان تجديد اشتراكى لم يتخطى علية يومين او ثلاثة فقط كان بينتهى يوم 18 و انا دافع يوم 22
    اشتركة مع شركة تانية الشركة التانية مش عارفة توصل النت بيقلولى لان خطك تبع tedata و tedata رفضة التوصيل
    اتصلنا بى tedata قالم انت لغية الاشتراك و مينفعش نشغلك نت تانى لازم تدفع حق اشتراك من اول و جديد 220 جنية تانى حق سرعة 2 ميجا او تختار سرعات اقل و مينفعش تسترد المبلغ القديم او توصل على نفس بياناتك القديمة لانة تم الغاء الاشتراك لك لازم تتعاقد من جديد !
    باختصار لا عارف استرد فلوسى و لا الشركة الية اتعاقدت تبعها عرفة توصل الخط و كمان بيقولم سرعة 4 ميجا غير محدود ليك سعت تحميل 80 جيجا فقط في الشهر و بعدها السرعة تقل تبقى 128 كيلو ! و في الحالة دى هلغى اشتراكى تانى لو تم تطبيق هذا النظام علية مع الشركة الجديدة ده اذا عرفم يوصلم نت اساسن و يخدم خطى من شركة tedata زفت .

بعدين ملاحظ بعد شهر 7 سنة 2013 كانت فاتورت tedata بتتكتب كا الاتى
    تم دفع مثلا 220 جنية حق باقة الانترنت غير المحدودة سرعة 2048/512
    بعد شهر 7 سنة 2013 بقت تكتب
    تم دفع مبلغ 220 جنية حق اشتراك النت ! ولا في سرعة مكتوبة و لا اى بيانات توضح انا دافع حق سرعة كام بالظبط فقط 220 جنية و اول ما تم تطبيق النظام ده قالك الية عجبة عجبة الية مش عجبة ميدفعش و يروح يشتكى في القرية الزكية !

بالطريقة دى سياسة استخدام عادل 80 جيجا لا هنعرف نحمل برامج او العاب او أفلام من النت و لا هنفكر نحدث الكمبيوتر بعد كده لان الهردوير اصبح بدون اى فائدة طالما انت محجم بسرعة نت بطيئة و نظام استخدام عادل 80 جيجا في الشهر اقل لعبة الان 40 جيجا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة McLaren مشاهدة المشاركة

شوف تعليقات الناس عن شركة tedata على الفيس بوك !
    https://www.facebook.com/TEData.Egypt?fref=ts

انا مش عارف كمان اذاى لما اشتكى للمركز القومى لتنظيم الاتصالات عن نصب شركة tedata اقلهم موصلين سرعة ابطئ من الاشتراك و لغيت الاشتراك مش عارف اخد فلوسى قالى مينفعش يا فندم تاخد فلوسك منهم !
    ( هو اية النظام ؟ حاميها حراميها و له اية ؟ )

اشتركة تبع شركة تانية من يوم 22/6 و النت لسة مدخلش لحد دلوقتى اتصلنا بشركة tedata يوم 29/6 علشان انا دافع اشتراك سارى لحد يوم 18/7/2015
    قالم تم الغاء الاشتراك بتاعك و مينفعش تشتغل الخدمة تانى قبل تتعاقد من جديد مع الشركة ! و مينفعش اخد فلوسى ال 220 جنية من تلك الشركة و للعلم النت في الروتر كانم فصلينة بعد الاتصال ده شغلم النت على الروتر بس طبعا معمول بلوك للنت لا تصفح و لا تحميل
    و عوزنى اشترك من جديد و أوقع على شرط جزائى 240 جنية ادفعهم لو هلغى الخدمة قبل سنة بمعنى اصح لو النت جاء سئ لازم استحمل النت الزفت بتعهم سنة و الا ادفع 240 جنية
    و كمان قالم لى اشتراكك هيبقى في عرض طلقة ال 5 جيجا في الشهر لمدة 6 شهور عرض بنص الثمن و روتر مجانى
    يعنى بعد ما كنت سرعة 2 ميجا غير محدود و اشتراكى سارى المفعول هروح ادفع 6 شهور اودام عرض طلقة ال 5 جيجا في الشهر ؟
    ده احسن لى استخدم نت موبيل usb مهى محصلة بعضها و نت الموبيل متنقل مش مرتبط بمكان ثابت
    و بعدين 5 جيجا دى متكفيش استهلاك يوم عملنها شهر ؟
    حتى نت الموبيل اكتر شى مساحة 20 جيجا و كمان في شركات بره بتقدم نت موبيل مساحة تحميل محترمة لحد 1TB و في مسحات تانية 100 و 200 و 300 جيجا في الشهر
    مهو لو يعمل لك مثلا مساحة 100 جيجا بى 100 جنية يبقى معقول بس تكون سرعة تحميل غير محدودة !
    التعديل الأخير تم بواسطة ahmed601 ; 01-07-2015 الساعة 01:48

إداري الصورة الرمزية MaHmOuD ZeRo

دى شركة زباله
    انا النت عندى من يوم 3-3-2015 لغايه 15-6-2015
    السرعه المشترك عليها1 ميجا جيالى 600 كيلو
    وبعد 7 زيارات قلت اقلل السرعه 512 قدام هيا جيالى 600
    قللت السرعه 512 السرعه جيالى 256 والنت بيفضل يرستر لحد ما تثبت على 192
    بقالى 4 شهور بعانى من ضعف السرعه وفى الاخر طلبتهم بتعويض رفضوا الطلب
    بس انا محتاجهم عشان كدا كملت معاهم

وفى مرة بدفع الاشترالك السلس اللى بدفعله خصم 3 ايام وبعد حورات كتير مع الشركة
    ادونى 3 الايام بس من النقاط بتعتى
    وفى مواقف كتييير حصلت معايا فى تعويضات ومأخدتش ولا حاجة
    شركة نصابه فعلآ
    رافق كل من أراد الخروج من حياتك إلى الباب ...
    وودعه بابتسامة .. وتأكد من أنك أغلقت الباب جيدا

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات